تاثیر رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا و رژیم های غذایی استاندارد با و بدون کورکومین بر بیان ژن های اینترلوکین-1 آلفا، 5 آلفا ردوکتاز و پروفایل آندروژنیک و گلیسمی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تحت درمان لقاح آزمایشگاهی: یک پروتکل مطالعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز با عوارض عمده تولید مثلی و متابولیکی است که بر سلامت عمومی تاثیر دارد. هیپرآندروژنیسم و التهاب مزمن به عنوان علت اصلی پاتوفیزیولوژی و تظاهرات بالینی مرتبط با PCOS مطرح شده است. به نظر می رسد که تغییر بیان ژن های دخیل در سنتز سیتوکین های پیش التهابی و آندروژن ها منجر به پیشرفت PCOS شود.

هدف

هدف از این کارآزمایی تعیین تاثیر رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا (DASH) و رژیم های غذایی استاندارد با و بدون مکمل یاری با کورکومین بر بیان ژن اینترلوکین-1 آلفا، 5 آلفا ردوکتاز و پروفایل آندروژنیک و گلیسمی در بیماران مبتلا PCOS است که کاندیدای لقاح آزمایشگاهی (IVF) هستند.

مواد و روش ها

96 زن نابارور مبتلا به PCOS در رده سنی 18 تا 40 سال در این کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده و کنترل شده با دارونما شرکت خواهند کرد. بر اساس شرایط درمان و شاخص توده بدنی، شرکت کنندگان با استفاده از طرح بلوک های تصادفی به چهار گروه مساوی تقسیم می شوند. آنها یک رژیم غذایی DASH یا استاندارد، حاوی 52% کربوهیدرات، 18% پروتیین، و 30% چربی تام، با مقدارسدیم تجویزی یکسان، به علاوه 500 میلی گرم کورکومین یا دارونما دو بار در روز به مدت 12 هفته دریافت خواهند کرد. بیان mRNA اینترلوکین 1 آلفا، 5 آلفا ردوکتاز و پروفایل های آندروژنیک و گلیسمی در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه گیری خواهد شد.

نتیجه گیری

تجویز همزمان رژیم غذایی DASH و مکمل کورکومین ممکن است بیان ژن اینترلوکین-1 آلفا و 5 آلفا را کاهش دهد و گلیسمی و آندروژنی را بهبود بخشید.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
433 تا 442
لینک کوتاه:
magiran.com/p2572966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!