تاثیر عصاره هیدروالکلی میوه گیاه کور بر آنزیم های کلیدی مسیرهای متابولیسم گلوکز در سلول های کبدی موش های صحرایی دیابتی: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به این که یافتن داروهای جدید با عوارض جانبی کمتر برای کاهش قند در افراد دیابتی ضروری به نظر می رسد، هدف مطالعه تعیین تاثیر عصاره میوه کور بر آنزیم های کلیدی مسیرهای متابولیسم گلوکز در سلول های کبدی موش های نر دیابتی بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، تعداد 60 سر موش صحرایی به طور تصادفی به 6 گروه تقسیم شدند. گروه های 1 تا 3 به ترتیب حیوانات نرمال که آب مقطر، غلظت 200 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره، و گروه های 4 تا 6 موش های صحرایی دیابتی که آب مقطر، غلظت200 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره را به ترتیب دریافت کردند. القاء دیابت با تزریق درون صفاقی ماده استرپتوزوتوسین با دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم صورت گرفت. اندازه گیری هورمون انسولین و گلوکز سرم با کیت مربوطه، فعالیت آنزیم های گلوکوکیناز و هگزوکیناز به روش دستی و بیان ژن فسفوفروکتوکیناز و گلوکز 6 فسفاتاز به روش Real Time-PCR صورت گرفت. داده ها با استفاده از آزمون ناپارامتریک Kruskal-Wallis و آزمون تعقیبی Mann-Whitney تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

تجویز عصاره، سطح سرمی گلوکز را کاهش و سطح سرمی انسولین و گلوکیناز و میزان بیان ژن های فسفوفروکتوکیناز-1 را در تمام گروه های دریافت کننده عصاره نسبت به گروه های کنترل افزایش داد و میانگین فعالیت آنزیم هگزوکیناز و بیان ژن گلوکز 6 فسفاتاز در بین بیشتر گروه ها اختلاف معنی داری نشان داد (001/0>P).

نتیجه گیری

تیمار حیوانات دیابتی با عصاره گیاه کور باعث کاهش معنی دار قند خون و افزایش میزان انسولین سرمی گردید و هم چنین منجر به بهبود وضعیت فعالیت آنزیم های دخیل در گلیکولیز شد. بنابراین، به نظر می رسد که مصرف این میوه اثرات مفیدی بر روی قند خون و ترشح انسولین و هم چنین متابولیسم قند داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!