طراحی و توسعه سلولهای CAR-T برای درمان سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه درمان با سلول های CAR-T، به عنوان درمانی موثر برای بدخیمی های خونی پذیرفته شده است. سلول های CAR-T، سلول های T اتولوگ هستند که با تکنیک های انتقال ژن به منظور بیان یک گیرنده آنتی ژن کایمری (CAR) مهندسی می شوند. علی رغم نتایج امیدوارکننده و تایید شش فرآورده سلولی CAR-T، هنوز این محصولات برای تومورهای جامد تایید نشده اند. علاوه بر این، هزینه بالای درمان با سلول های CAR-T، دسترسی بیماران به این داروهای نجات بخش را محدود کرده است. بنابراین، بایستی ملاحظات کلیدی در طراحی و توسعه سلول های CAR-T تعریف شده و روش های کاهش هزینه این روش درمانی مورد بررسی قرار گیرد.

مواد و روش ها

این مطالعه بر اساس جست وجوی دقیق در پایگاه های مطالعاتی مثل Pubmed، Scopus،Web of Science و موتور جست وجوگر Google Scholar و نیز  وب سایت شرکت های دارویی انجام شده است.

یافته ها

گیرنده های سنتزی CAR حاوی قلمروی خارج سلولی شناسایی کننده آنتی ژن هستند که به نواحی فضاساز، تراغشایی و ناحیه پیام رسان داخل سلولی متصل می شود. هر قسمت از ساختار CAR روی بعضی عملکردهای CAR از جمله شناسایی هدف، فعال شدن و لیز سلولی اثر می گذارد. تاکنون پنج نسل سلول های CAR-T توسعه داده شده تا ظرفیت پیام رسانی این سلول ها بهبود یابد. علاوه بر این، سیستم های انتقال ژن مثل الکتروپوریشن، ترنسپوزون و سیستم های ویرایش ژنوم، به عنوان جایگزین ناقل های ویروسی جهت تولید سلول های CAR-T ایمن و مقرون به صرفه معرفی شده است. هم چنین توسعه ی محصولات به صورت آماده مصرف، تولید محصول در مکان هایی دورتر از محل مصرف، پلتفرم ها و روش های قیمت گذاری جدید و ابتکارات سیستم بیمه سلامت به عنوان راه کارهای کاهش قیمت پیشنهاد شده است.

نتیجه گیری

در این مقاله، به مرور چگونگی توسعه سلول های CAR-T، عوامل مهم در طراحی گیرنده کایمری، روش های مختلف انتقال ژن و راه حل هایی جهت کاهش هزینه این روش درمانی پرداخته شد. با به کارگیری این استراتژی ها می توان از پتانسیل سلول های CAR-T در ایمنی درمانی سرطان به صورت کامل بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!