بررسی شبکه ارتباط عملکردی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو با استفاده از مدل های آماری مبتنی بر گراف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

استیوآرتریت زانو شایع ترین نوع آرتریت است که درد مزمن ناشی از آن کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. با این وجود روش درمانی مشخصی که باعث کاهش علایم و بهبود بیماری شود وجود ندارد. مطالعات تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) می توانند با بررسی الگوهای هم بستگی بین نواحی مختلف مغز، اطلاعاتی در مورد مکانیسم های عصبی درد فراهم کنند. بنابراین هدف از این مطالعه تعیین تغییرات الگوهای ارتباط عملکردی در بیماران مبتلا به استیوآرتریت زانو در مقایسه با افراد سالم با استفاده از مدل های آماری پیشرفته است.

مواد و روش ها

اطلاعات fMRI این مطالعه از سایتhttps://openneuro.org/  دانلود شده است. این داده ها شامل 36 بیمار مبتلا به استیوآرتریت زانو با دامنه سنی 70-45 سال و 12 فرد سالم با دامنه سنی 78-48 سال است. در این مطالعه از مدل های گراف برای بررسی تغییرات الگوهای ارتباطی بین نواحی مغز در بیماران استیوآرتریت زانو استفاده شد.

یافته ها

ارتباط عملکردی خوشه ای از نواحی Rolandic operculum right،right amygdala ،left caudate nucleus ،right caudate nucleus، left  putamen، right  putamen، left pallidum و right pallidum بین دو گروه بیمار و سالم متفاوت بود. با بررسی میزان هم بستگی نواحی این خوشه، ارتباط 16 زوج ناحیه بین دو گروه تفاوت معناداری داشتند که در مجموع دو ناحیه right Rolandic وright amygdala  دارای ارتباط بیش تری در مقایسه با سایر نواحی بودند.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه تغییرات ارتباط عملکردی بیماران مبتلا به استیوآرتریت زانو را نسبت به افراد سالم نشان داد که می تواند بیانگر اثرات درد مزمن بر عملکرد شبکه مغزی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!