بررسی مقایسه ای کشت لوزه های کامی به روش های سطحی و عمقی و بررسی مقاومت میکروبی در بیماران تونسیلیت مکرر مراجعه کننده جهت تونسیلکتومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

لوزه ها قسمتی از سیستم ایمنی بوده و عفونت لوزه ها یکی از شایع ترین بیماری ها در کودکان می باشد. تونسیلیت در برخی موارد به درمان تجربی پاسخ نداده و منجر به عفونت راجعه شده که به تونسیلکتومی می انجامد. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه کشت لوزه های کامی به روش های سطحی و عمقی در بیماران تونسیلیت مکرر مراجعه کننده جهت تونسیلکتومی بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تحلیلی مقطعی، تمامی مراجعه کنندگان بالای سه سال با تونسلیت مزمن راجعه برای تونسیلکتومی در سال های 98 و 99 مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از اخذ رضایت آگاهانه، بیماران قبل از تونسیلکتومی تحت نمونه گیری از لوزه کامی سمت راست با سوآپ از طریق دهان قرار گرفتند. بعد از جراحی تونسیلکتومی نیز نمونه گیری از بافت سطحی و عمقی لوزه انجام شد. بررسی میکروبیولوژی، تعیین آنتی بیو گرام، کشت خون قبل و بعد از تونسیلکتومی انجام شد.

یافته ها

در این مطالعه 80 بیمار جهت تونسیلکتومی شرکت داشتند که 50 درصد آن ها مذکر بودند. در 1/87 درصد از بیماران، گزارش استافیلوکوک (به عنوان شایع ترین ارگانیسم یافت شده) در دو روش کشت سطحی و عمقی دارای توافق ضعیف بود. این میزان در مقایسه نتایج کشت عمقی و ترشحات (سوآپ) به 3/81 درصد و در مقایسه بین کشت سطحی و ترشحات (سوآپ) به 7/72 درصد رسید (001/0>P). کم ترین میزان کشت منفی در مقایسه 3 کشت سطحی، عمقی و ترشحات (سوآپ) در نمونه های عمقی وجود داشت. بیش ترین میزان حساسیت آنتی بیوتیکی علیه ارگانیسم های کشت لوزه، نسبت به آنتی بیوتیک های کلیندامایسین، اریترومایسین، سفوکستین، جنتامایسین و داکسی سیکلین مشاهده شد.

نتیجه گیری

کشت خون قبل و بعد از تونسیلکتومی در تمام نمونه ها منفی بود. در نتیجه به نظر می رسد در اثر جراحی لوزه عفونت پایداری وارد خون نمی شود. هم چنین به نظر می رسد استفاده از کشت عمقی در مقایسه با کشت سطحی سودمندتر باشد، زیرا میزان منفی کاذب کم تری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!