طراحی، تحلیل و شبیه سازی یک میکروژنراتور التراسونیک مبتنی بر پیزوالکتریک با ابعاد کوچک برای حسگرهای زیستی قابل تعبیه در بدن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله یک میکروژنراتور آلتراسونیک جدید مبتنی بر پیزوالکتریک با هدف تامین توان موردنیاز تجهیزات پزشکی قابل تعبیه در بدن انسان ارایه شده است. برخلاف روش های پیشین، این ساختار از امواج صوتی با فرکانس بالاتر برای استخراج انرژی بهره می گیرد. با وجود کوچک بودن ابعاد میکروژنراتور پیشنهادی، میزان توان قابل استخراج آن افزایش یافته است. همچنین به دلیل استفاده از نیترات آلومینیوم در ساختار میکروژنراتور طراحی شده به جای مواد سمی نظیر PZT، این ساختار سازگاری بیشتری با بدن انسان و محیط زیست دارد. شایان ذکر است که حجم ساختار ارایه شده 15.7 × 10-6 cm3 می باشد و قابلیت تولید توان 260 μW را تحت فشار آکوستیکی اعمالی 1000 pa در فرکانس 1.158 MHz دارد. شبیه سازی های مختلفی در نرم افزار قدرتمند کامسول، برای ارزیابی صحت عملکرد میکروژنراتور پیشنهادی انجام شده است. شایان ذکر است که صحت نتایج شبیه سازی، با مقادیر به دست آمده از تحلیل تیوری و عددی تطبیق داده شده است. در مجموع با توجه به این نتایج به دست آمده و همچنین ابعاد کوچک و قابلیت تولید توان بالا، می توان گفت که ساختار پیشنهادی گزینه مناسبی برای کاربرد در تجهیزات پزشکی قابل تعبیه در بدن انسان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
357 تا 376
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!