بررسی رفتارهای پیشگیرانه از بیماری کرونا در جوانان خمینی شهر اصفهان با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کرونا ویروس به دلیل سرایت بسیار بالا در طول کمتر از چند ماه، تمام کشورهای جهان را آلوده کرد به طوریکه ترویج رفتارهای پیشگیرانه در برنامه ریزی های صحیح بهداشتی جهت پیشگیری وکنترل آن ضرورت یافت. لذا این مطالعه با هدف تعیین رفتارهای پیشگیرانه از بیماری کرونا در جوانان با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی 412 نفر از جوانان30-18سال شهرستان خمینی شهر اصفهان انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته استاندارد شده مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی به روش نمونه گیری در دسترس جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS22  تجزیه وتحلیل شد.

نتایج

رفتارهای پیشگیرانه و موانع انجام آن در زنان بیشتر از مردان بود. همبستگی مثبت و معنی داری بین سن، سطح تحصیلات و رفتارهای پیشگیرانه از کووید 19مشاهده شد. بین رفتارهای پیشگیرانه از کووید-19 با حساسیت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده وخود کارآمدی همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت. در ضمن قویترین همبستگی در این مطالعه بین خودکارآمدی و منافع درک شده بود.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های مطالعه و ارتباط سازه های تشکیل دهنده مدل اعتقاد بهداشتی با رفتارهای پیشگیرانه از بیماری کرونا در جوانان، به نظر می رسد استفاده از روش های مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی جهت افزایش انجام رفتارهای پیشگیرانه از بیماری کرونا بالاخص در مردان موثر و توصیه می گردد. همچنین پیشنهاد می گردد در طراحی مداخلات آینده برای ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه از بیماری کرونا در جوانان تغییر سازه های خودکارآمدی و منافع درک شده در الویت قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!