واکاوی آینده اسلام سلفی - وهابی- تکفیری در عربستان سعودی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
اسلام سیاسی، پدیده ای موثر بر سیاست، امنیت و فرهنگ جهانی است. هر سرنوشتی که اسلام سیاسی پیدا کند، بر عرصه سیاست، امنیت و فرهنگ در عرصه بین الملل به ویژه در کشورهای اسلامی منطقه آسیای غربی و شمال آفریقا؛ ازجمله عربستان، تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به این مسیله، هدف پژوهش، شناسایی رویدادها، روندها و پیشران های موثر بر اسلام سلفی، وهابی و تکفیری و ترسیم دورنمایی از آینده های احتمالی آن است. پژوهش در پی یافتن جوابی به این سوال است که آینده اسلام سیاسی در عربستان سعودی در افق 2030 میلادی و چگونه است.
روش
با روش های تحلیل روند، دلفی دومرحله ای و پانل خبرگان، مهم ترین روندهای حاکم بر اسلام سیاسی سلفی، وهابی تکفیری در عربستان، شناسایی و نیروهای پیشران کلیدی تعیین گردید.
یافته ها
یافته های تحقیق نشان داد که چهار پیشران «بحران های اجتماعی و هویتی»، «تشدید بستگی فضای سیاسی و بازشدگی فضای فرهنگی اجتماعی»، «رابطه با آمریکا»، و «پایان درگیری های داخلی به نفع محمد بن سلمان»، از بالاترین اجماع و اهمیت در بین صاحب نظران برخوردار است و آینده اسلام سیاسی سلفی - وهابی و تکفیری در عربستان را رقم می زنند.
نتایج
به نظر می رسد در آینده، با واگرایی بین آل سعود و آل الشیخ، نیاز به اقتصاد متنوع؛ ازجمله مبتنی بر گردشگری مذهبی، غیرمذهبی و پیشرفت های فناوری های ارتباطاتی، غلظت شریعت در سپهر سیاسی عربستان، کاهش، مطالبه دموکراسی، افزایش و جایگاه اسلام سلفی، وهابی و تکفیری هرچه بیشتر به حاشیه خواهد رفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!