کارکرد کلانتری ها در مواجهه با کنش های اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کلانتری ها، اولین ساختار رسمی و قانونی هستند که به مدیریت کنش‏ های اجتماعی می ‏پردازند. این پژوهش با هدف تعیین کارکردها و جایگاه کلانتری در مواجهه با کنش ‏های اجتماعی انجام شد.

روش

این پژوهش از حیث زمانی، مقطعی؛ از حیث هدف، کاربردی و توسعه ای و از حیث روش، توصیفی بوده و برای جمع آوری داده های پژوهش، از روش های ترکیبی [1] شامل: بررسی اسنادی، توزیع پرسش نامه و انجام مصاحبه عمیق فردی و گروهی (به ویژه روش فیش باول) استفاده شده است. تعداد جامعه آماری 372 نفر و تعداد نمونه هدفمند شامل ماموران دارای تجربه در بحران 1398 (300)، سرکلانترهای تهران (10)، فرماندهان انتظامی استان ها (30 نفر)، مسیولان رده یک فراجا (9 نفر) و مسیولان رده دو اجرایی (6 نفر) بوده است. مقدار ضریب آلفای کرونباخ برابر 8.1 محاسبه شد و روایی سازه ابزار توسط تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری به تایید رسید.

یافته ‏ها:

 کلانتری ها می توانند کارکردهای مناسبی در مواجهه با کنش‏های اجتماعی داشته باشند. در این راستا، استاندارد سازی رفتار و افزایش بهره‏وری شبکه تبادل اخبار و اطلاعات تحت راهبردی متمرکز اما اقتضایی (بر حسب شرایط محلی) ضروری است.

نتیجه ‏گیری: 

مدیریت بحران در کلانتری نیازمند برنامه راهبردی منابع انسانی، شفاف سازی و استاندارد سازی رفتارها، شفاف سازی نحوه اشراف کلانتری به فضای مجازی و دریافت اطلاعات در سلسله مراتب اداری، برگزاری آموزش مدیریت بحران برای تمام عوامل دست اندرکار (یگان های فراجا و آتش نشانی، شهرداری، برق و...)، مکلف کردن سافا به آموزش و خبررسانی به کوپ می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!