استفاده از آنزیم ‎های آنتی اکسیدان کیتون (Acanthopleura vaillantii) به عنوان نشانگر آلودگی فلزات سنگین در مناطق بین جزر و مدی دریای عمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آنزیم های آنتی اکسیدان بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن موجودات است که در مقابل آلاینده ها واکنش پذیری بالایی نشان می دهد. در این تحقیق تغییرات سطوح آنزیم های آنتی اکسیدان سوپراکسیددیسموتاز (SOD) و کاتالاز (CAT) در نرم‎تن کیتون (Acanthopleura vaillantii) در پاسخ به آلودگی فلزات سنگین مس، روی و کروم در سواحل دریای عمان مورد بررسی قرار گرفت.بدین منظور 18 نمونه رسوب و 180 عدد کیتون از ایستگاه های رمین، دریابزرگ، ساحل دانشگاه‎دریانوردی، تیس، کنارک و آب شیرین کن جمع آوری شد. پس از زیست سنجی نمونه ها و جداسازی بافت نرم، میزان آنزیم های آنتی اکسیدانی توسط کیت های سنجش آنزیمی اندازه گیری شد. میزان تجمع زیستی فلزات سنگین در بافت نرم کیتون و رسوب پس از هضم اسیدی با استفاده از دستگاه جذب اتمی قرایت شد. غلظت فلزات سنگین (میکروگرم بر گرم وزن خشک) در بافت نرم کیتون به ترتیب مس (07/0±44/18)، روی (12/0±37) و کروم (13/0±8/6)؛ و در رسوب به‎ ترتیب مس (1/0±3/7)، روی (28/0±3/17) و کروم (18/0±5/23) ثبت گردید. میزان آنزیم کاتالاز و سوپراکسیددیسموتاز به ترتیب 85/4±75/20 و 05/6±27/16 نانومول بر دقیقه بر میلی‎گرم‎پروتیین در بافت نرم کیتون به دست آمد.الگوی تجمع فلزات سنگین در بافت نرم کیتون به صورت کروم<مس<روی و در رسوب به صورت مس<روی<کروم ثبت شد.تجمع فلزات سنگین در رسوب ایستگاه های مورد مطالعه به صورت ساحل دانشگاه دریانوردی>رمین>کنارک>دریابزرگ>تیس>آب‎شیرین‎کن کاهش یافت.میزان آنزیم های کاتالاز و سوپراکسیددیسموتاز در بافت نرم کیتون در پاسخ به افزایش غلظت فلزات سنگین افزایش نشان داد.همبستگی قوی مثبت و معنی داری بین فلزات سنگین و آنزیم های کاتالاز و سوپراکسیددیسموتاز در بافت نرم کیتون نشان دهنده اثر تحریکی آلاینده ها بر ترشح آنزیم ها می باشد.بررسی آلودگی رسوبات با استانداردهای کیفیت رسوب نشان دهنده بی خطر بودن رسوبات از نظر فلزات مورد مطالعه در سواحل دریای عمان بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2576406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!