روشی ترکیبی برای تحلیل عوامل کلیدی عملکرد بر مبنای علل ایجاد دعاوی در پروژه های صنعت ساخت با رویکرد نظریه مجموعه های فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در چرخه حیات پروژه های صنعت ساخت وساز، عوامل بسیاری نقش دارند که منابع و به تبع آن روابط انسانی محور اصلی پیشرفت فعالیت هاست بنابراین تضاد منافع بین ذینفعان در پروژه های این صنعت مساله ای بدیهی و چالش برانگیز است. دعاوی از مهم ترین عوامل موثر بر عدم تامین اهداف پروژه هستند. مهم ترین نتیجه ادعاها، تاخیر و سرریز هزینه ها در پروژه های صنعت ساخت است. از این رو در این تحقیق سعی شده است تا با رتبه بندی علل ایجاد دعاوی و تحلیل اثرات آنها بر شاخص های کلیدی عملکرد، گامی جهت بهبود عملکرد پروژه ها برداشته شود. در این پژوهش، نخست به شناسایی عوامل ایجاد ادعا در پروژه های آبفا و عوامل کلیدی موفقیت در پروژه ها پرداخته شده است. سپس با توزیع پرسشنامه بین خبرگان، ضریب اهمیت عوامل کلیدی موفقیت با روش SWARA فازی محاسبه گردید. نتایج وزن دهی نشان داد که از بین 10 عامل کلیدی موفقیت، عوامل زمانبندی، ایمنی و سلامت، و هزینه دارای ضریب اهمیت اول تا سوم هستند. در ادامه رتبه بندی علل ایجاد ادعا براساس عوامل کلیدی موفقیت و روش TOPSIS فازی انجام گرفت. نتایج نشان داد که عوامل تاخیرات، تغییرات، دستور تسریع، کار اضافی، تغییر شرایط کارگاهی و در نهایت، ابهام در شرایط قراردادی دارای رتبه های اهمیت اول تا ششم هستند. نتایج این پژوهش می تواند با درنظرگرفتن کلیه عوامل موثر در بروز ادعا،زمینه های جلوگیری از هدررفت سرمایه های انسانی و فیزیکی و همچنین اتمام به موقع و با کیفیت پروژه ها را تضمین نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!