تاثیر یک دوره تمرین استقامتی و مصرف عصاره هیدروالکلی گزنه بر شاخص های استرس اکسیداتیو بافت قلب موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استرس اکسیداتیو نقش مهمی در بروز و توسعه عوارض ناشی از دیابت دارد. با توجه به اثرات آنتی اکسیدانی ورزش و گیاه گزنه، هدف از این مطالعه بررسی تاثیر یک دوره تمرین استقامتی و عصاره هیدروالکلی گزنه بر شاخص های استرس اکسیداتیو بافت قلب موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین (STZ) بود.

مواد و روش ها

تعداد50 موش صحرایی نر ویستار (42/12±7/232 گرم) به طور تصادفی به پنج گروه سالم-کم تحرک، دیابت-کم تحرک، دیابت-تمرین، دیابت-گزنه و دیابت-تمرین-گزنه تقسیم شدند. دیابت با تزریق داخل صفاقی استرپتوزوتوسین (45 میلی-گرم/کیلوگرم) القاء و 48 ساعت پس از تزریق، قند خون بیشتر از 300 میلی گرم در دسی لیتر ملاک تایید دیابت قرار گرفت. پروتکل تمرین استقامتی با شدت متوسط (پنج روز/ هفته) و گاواژ روزانه عصاره هیدروالکلی گزنه به مقدار 50 میلی گرم/کیلوگرم، به مدت شش هفته اجرا شد. داده ها با آزمون های آماری شاپیروویلک، آنالیز واریانس دوطرفه و تست تعقیبی توکی و  با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

دو هفته پس از تزریق STZ وزن بدن در گروه های دیابت گزنه (P=0.001) ، دیابت تمرین (P=0.034) و دیابت تمرین گزنه (P=0.025) در مقایسه با گروه سالم-کم تحرک کاهش و این کاهش تا پایان هفته ششم ادامه داشت. همچنین شش هفته تمرین استقامتی و مصرف عصاره گزنه موجب کاهش معنی دار قند خون در گروه های دیابت-تمرین (P=0.001) ، دیابت-گزنه (P=0.001) ، و دیابت-تمرین-گزنه (P=0.001) ، در مقایسه با گروه دیابت-کم تحرک شد. به علاوه تمرین استقامتی و عصاره گزنه باعث افزایش معنی دار فعالیت کاتالاز  (P=0.019) و گلوتاتیون پراکسیداز (P=0.028) و کاهش معنی دار در مالون دی آلدیید (P=0.001)  بافت قلب شد.

بحث و نتیجه گیری

شش هفته تمرین استقامتی و مصرف عصاره هیدروالکلی گزنه می تواند باعث افزایش شاخص های آنتی اکسیدانی و کاهش پراکسیداسیون لیپیدی بافت قلب موش های دیابتی با استرپتوزوتوسین شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!