شناسایی میزان آلودگی به سارکوسیستیس به روش مولکولی و با استفاده از ژن های COX1 و 18srRNA در گاو و گاومیش های شهرستان ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به اهمیت سارکوسیتوزیس به عنوان بیماری مشترک در بهداشت عمومی جامعه، در این مطالعه میزان فراونی گونه های سارکوسیستیس با استفاده از ژن های Cox1 و 18srRNA در گاوها و گاومیش های کشتارشده در گشتارگاه ارومیه مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، نمونه برداری از عضلات بین دنده ای، دیافراگم، مری و ران 100 راس گاو و 100 راس گاومیش کشتار شده در کشتارگاه شهرستان ارومیه در سال 1400 صورت گرفت. نمونه ها از نظر ماکروسکوپی و میکروسکوپی با استفاده از روش گسترش مهری و هضم بافتی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه استخراج DNA  از بافت های مورد مطالعه صورت گرفت و سپس بررسی های مولکولی با استفاده از ژن های COX1 و 18srRNA انجام گرفت. در بررسی ماکروسکوپی، هیچکدام از نمونه های بدست آمده از گاو آلوده به سارکوسیستیس نبودند، در حالی که تک یاخته از 11 (11درصد) نمونه بدست آمده از گاومیش جداسازی شد. همچنین در بررسی های میکروسکوپی با استفاده از روش گسترش مهری میزان آلودگی در گاو وگاومیش به ترتیب 27 (27 درصد) و 16 (16درصد) و در روش هضم بافتی به ترتیب برابر با 37 (37 درصد) و 23 (23 درصد) بود. همچنین بررسی های مولکولی با استفاده از ژن های COX1 و 18srRNA، حاکی از تایید آلودگی به سارکوسیتیس در 39مورد (39درصد) از 100 لاشه گاو و 26 مورد (26درصد) از 100 لاشه گاومیش مورد مطالعه بود. یافته های این مطالعه، بیانگر آلودگی نسبتا بالا در جمعیت های گاو وگاومیش استان دارد. به همین دلیل اقدامات و توصیه های لازم باید در جهت جلوگیری از مصرف گوشت خام و کم پخته در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!