بررسی ارتباط بین توان کاری و میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در دوران همه گیری کووید-19 در کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان ساوه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 خط مقدم مبارزه با کرونا، کارکنان بهداشتی هستند. این مشاغل در دوران همه گیری کرونا که مراجعات زیادی داشتند، تحت فشار کاری بالایی قرار گرفتند که می تواند شانس ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی را افزایش داده و توانایی کار آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. لذا هدف از انجام این مطالعه، تعیین ارتباط توان کاری و میزان شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان ساوه در دوران همه گیری کرونا بود.

روش کار

 در این مطالعه ی مقطعی، 197 نفر از کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان ساوه در سال 1400 به صورت تصادفی انتخاب شدند. شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی و توانایی کار به ترتیب توسط پرسش نامه ی Nordic توسعه یافته و شاخص توانایی کاری (Work Ability Index) WAI مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون لجستیک دو حالته انجام گرفت.

یافته ها

 میانگین توانایی کار کارکنان برابر با 7/61 ± 34/86 بود. شایع ترین مناطق درگیر اختلالات اسکلتی- عضلانی کمر (63 درصد)، گردن (30 درصد) و زانوها (17/8 درصد) به ترتیب با فراوانی 125، 63 و 39 نفر بود. شاخص توانایی کار بر روی اختلالات اسکلتی- عضلانی در نواحی لگن و ران، دست و مچ دست، گردن و کمر (0/05 ≥ P) معنی داری داشت. همچنین هرچه میزان سابقه ی ابتلا به کرونا بیشتر باشد، میزان توانایی کار کمتر است (0/001 = P).

نتیجه گیری

 در دوران شیوع کرونا، توانایی کار کارکنان متوسط می باشد. با توجه به تاثیر توانایی کار بر روی شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی، پیشنهاد می گردد در دوران همه گیری کووید-19، شناسایی عوامل موثر بر کاهش توانایی کار و اجرای مداخلات ارگونومی در اولویت قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!