تاثیر به کارگیری الگوی خودمراقبتی اورم بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی: یک مطالعه مروری سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نارسایی قلبی باعث افت کیفیت زندگی مبتلایان می شود. خودمراقبتی، برآیندهای مطلوبی را در تامین، حفظ و ارتقا سلامتی افراد درپی دارد و مدل اورم از مدل هایی است که بیمار را در مراقبت مشارکت می دهد و بر خودمراقبتی تاکید می کند. هدف این مطالعه، مروری بر مطالعات مختلف است که از مدل خودمراقبتی اورم برای ارزیابی کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی استفاده شده است.

روش بررسی

مطالعه حاضر، مرور نظام مند بوده که از ابتدای آبان تا اخر آذر سال 1400 با جست وجوی مقالات به 2 زبان فارسی و انگلیسی در پایگاه های اطلاعاتی ساینس دایرکت، مگیران، ایران مدکس، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پابمد، اسکوپوس، کوکران، گوگل اسکولار بدون محدودیت زمانی انجام شد. برای جست وجو از کلیدواژه های اورم، خودمراقبتی، نارسایی قلبی، کیفیت زندگی در منابع فارسی و از کلیدواژگانی چون heart failure, self-care, Oremو quality of life در منابع انگلیسی و استفاده از عملگرهای AND و OR انجام شد. برای بررسی کیفیت مقالات از ابزارهای CASP استفاده شد. درنهایت از 865837 مقاله یافت شده، 12 مقاله بررسی شدند.

یافته ها

کیفیت زندگی مبتلایان به نارسایی قلبی با به کارگیری الگوی خودمراقبتی اورم در سطح متوسط بود. کیفیت زندگی با اطلاعات سن، جنسیت، تعداد فرزندان، سطح تحصیلات دانشگاهی، شغل، سکونت در منطقه شهری، کسر تخلیه، طول مدت اقامت در بیمارستان، سرگرمی های تفریحی، رفتارهای خودمراقبتی، آموزش خودمراقبتی، مدیریت، اعتمادبه نفس، ظرفیت عملکردی بهتر و بیماری های زمین های، کوموربیدیتی، افسردگی، اضطراب و تیپ شخصیتی D ارتباط داشت.

نتیجه گیری

باتوجه به تاثیر مثبت به کارگیری الگوی خودمراقبتی اورم در افزایش کیفیت زندگی مبتلایان به نارسایی قلبی، توصیه می شود ارایه دهندگان مراقبت بهداشتی با اجرای برنامه خودمراقبتی براساس نظریه اورم، باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
858 تا 867
لینک کوتاه:
magiran.com/p2579111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!