بررسی اثرات حفاظتی رزمارینیک اسید بر التهابی سلول های کبد در مدل استئاتوهپاتیت غیرالکلی در موش سوری: سیکلواکسیژناز 2/ پروستاگلندین E2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استیاتوهپاتیت غیرالکلی یکی از بیماری های شایع کبدی است که با تجمع بیش از حد چربی (استیاتوز) و التهاب در کبد شناخته می شود. التهاب یکی از علل اصلی برای ایجاد و پیشرفت این بیماری است که از مسیرهای مختلفی اتفاق می افتد. رزمارینیکاسید به عنوان یک فرآورده آنتی اکسیدان و ضدالتهاب درنظر گرفته می شود که اثرات مثبتی بر بهبود آسیب های کبدی دارد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثرات حفاظتی رزمارینیک اسید بر کاهش التهاب کبدی القاشده به وسیله استیاتوهپاتیت غیرالکلی در موش های سوری نر از طریق اثر بر مسیر سیکلواکسیژناز2/پروستاگلندین E2 و ماتریکس متالوپروتییناز 9 می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه از 24 سر موش های سوری نر نژاد C57/BL6 استفاده شد. حیوانات به 4 گروه مساوی شامل کنترل، رزمارینیکاسید، استیاتوهپاتیت غیرالکلی و استیاتوهپاتیت غیرالکلی-رزمارینیک اسید تقسیم شدند. در گروه های 3 و 4، استیاتوهپاتیت غیرالکلی با استفاده از رژیم غذایی فاقد متیونین و کولین و در طی 8 هفته القا شد. در گروه های رزمارینیک اسید و استیاتوهپاتیت غیرالکلی-رزمارینیک اسید، حیوانات روزانه رزمارینیک اسید را به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. پس از 8 هفته حیوانات کشته شدند و نمونه بافت کبد تهیه شد. برای بررسی بافت شناسی از رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ایوزین و برای مطالعات مولکولی از روش ریل تایم پی سی آر و الایزا استفاده شد.

یافته ها

این مطالعه نشان داد که استفاده از رزمارینیک اسید موجب بهبود استیاتوز و التهاب در بافت کبد شد. همچنین رزمارینیک اسید باعث کاهش بیان ماتریکس متالوپروتییناز 9 و آنزیم سیکلواکسیژناز2 شد. درنهایت سطح کبدی پروستاگلندین E2 به صورت معناداری کاهش یافت.

نتیجه گیری

به نظر می رسد استفاده از رزمارینیک اسید می تواند با کاهش بیان ژن های آنزیم سیکلواکسیژناز2 و ماتریکس متالوپروتییناز 9 و نیزکاهش غلظت پروستاگلندین E2 موجب کاهش التهاب و درنتیجه بهبود بیماری استیاتوهپاتیت غیرالکلی القاشده در موش های سوری نر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
868 تا 879
لینک کوتاه:
magiran.com/p2579112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!