تحلیل گفتمان رابطه دولت و طبقات اجتماعی در دولت سازندگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هر عمل و پدیده ای برای معنادار شدن باید گفتمانی باشد، فعالیت ها و پدیده ها وقتی برای ما قابل فهم می شوند که در قالب گفتمانی خاص قرار گیرند، هیچ چیزی به خودی خود دارای هویت نیست، بلکه هویتش را از گفتمانی که در آن قرار گرفته است، به دست می آورد. بر این اساس، در مقاله حاضر، گفتمان دولت سازندگی (76-68)، مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است، تا برای این سوال اساسی پاسخی فراهم آورد: گفتمان دولت سازندگی چه تاثیری بر رابطه این دولت و طبقات اجتماعی مختلف داشته است؟ هدف اولیه ی این پژوهش پر کردن خلاء نظری و تیوریک موجود در این زمینه است تا بتواند گره گشای مسایل روز جامعه ی ایران باشد.

روش شناسی پژوهش: 

در این راستا، از ابزارهای تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف برای تحلیل برخی از متون منتخب، که معرف و نشان گر گفتمان و سیاست ها و جهت گیری های اصلی دولت سازندگی می باشد، استفاده شده است.

یافته ها

این مقاله با تحلیل گفتمانی سخنرانی های آیت الله هاشمی در مراسم تحلیف اولین دوره ی ریاست جمهوری، خطبه نماز جمعه و مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری، همراه سازی بخشی طبقات توسط دولت را نشان داده است.
 

نتیجه گیری

مقاله به این نتیجه رسیده است که در گفتمان دولت سازندگی، ضرورت بازسازی کشور سبب گردید که مطالبات و انتظارات طبقات بالای جامعه مورد توجه قرار گیرد و مطالبات و انتظارات طبقات متوسط و پایین موقتا در کانون توجه قرار نگیرد، که این امر دارای پیامدهایی به لحاظ هم شانی و هم اقتصادی در جامعه بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2579331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!