مقایسه استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روان شناختی در پرستاران با و بدون ابتلا به کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ابتلا به کووید-19 پیامدهای روان شناختی و اجتماعی زیادی را برای مردم جهان به ویژه کادر درمانی بیمارستان ها ایجاد کرده است که اگر به آن ها توجه نشود، پیامدهای جبران ناپذیری را به وجود می آورد. تمامی این عوامل باعث شد تا پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روان شناختی در پرستاران با و بدون ابتلا به کووید-19 بپردازد.

روش بررسی

روش این پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل تمامی پرستاران زن و مرد بیمارستان های غیردولتی شهر تهران در مرداد تا مهرماه سال 1400 بود. 220 پرستار (110 پرستار بدون ابتلا به کووید-19 و 110 پرستار با ابتلا به کووید-19) به صورت داوطلبانه از طریق فراخوان اینترنتی (واتساپ و اینستاگرام) در پژوهش شرکت کردند. پرستاران به پرسش نامه های استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روان شناختی پاسخ دادند. پرسش نامه ها عبارت بودند از مقیاس می سی سی پی برای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، پرسش نامه فرسودگی شغلی مزلاچ و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس بود. درانتها تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و تک متغیره با نسخه 16 نرم افزار SPSS انجام شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین 2 گروه تفاوت معنا داری (0/05>P) ازنظر استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روان شناختی وجود دارد. پرستارانی که مبتلا به کووید-19 شده بودند، نمرات بیشتری در استرس پس از ضربه (P<0/001 و F=96/38)، خستگی عاطفی (P<0/001 و F=12/45)، مسخ شخصیت (P<0/001 و F=15/49)، افسردگی (P<0/001 و F=92/97)، اضطراب (P<0/001 و F=37/94) و استرس (P<0/001 و F=47/6) کسب کردند. همچنین پرستارانی که مبتلا به کووید-19 نشده بودند، نمرات بیشتری در کفایت شخصی کسب کردند.

نتیجه گیری

درمجموع یافته های پژوهش حاضر نشان داد پرستارانی که سابقه ابتلا به کووید-19 داشتند، در مقایسه با سایر پرستاران ازنظر سلامت روان شناختی در وضعیت خوبی قرار نداشتند. در تبیین این نتایج می توان گفت افرادی که یک بار سابقه ابتلا به کووید-19 داشتند، به علت اینکه ازنظر جسمانی، شناختی و اجتماعی شرایطی را تجربه کردند که پیش از این با آن روبه رو نشده بودند، به همین دلیل باید اقداماتی در جهت شناسایی و ارایه درمان های روان شناختی برای ارتقای سلامت روانی پرستاران آسیب پذیر اتخاذ کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
346 تا 359
لینک کوتاه:
magiran.com/p2579403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!