در باب ضرورت مطالعه ی دانشگاه در مقام نهادی فرهنگی - اجتماعی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

مصرف در ابتدا به عنوان مفهومی صرفا اقتصادی در نظر گرفته می شد، اما جامعه شناسانی مانند «ماکس وبر» مصرف را فرایندی شامل کردارهای اجتماعی و فرهنگی متفاوت تعریف کردند که نه فقط ناشی از عوامل اقتصادی، بلکه بیان کننده ی تفاوت هایی میان گروه های اجتماعی است و بعدا جامعه شناسانی مانند «پی یر بوردیو» و «ژان بودریار» بصورت خاص به مقوله مصرف فرهنگی پرداختند. مقاله ی حاضر به بررسی مصرف فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه های دولتی (تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) می پردازد.

روش

از دو روش اسنادی (کتابخانه ای) و میدانی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. جامعه ی آماری این پیمایش 651524 نفر می باشد که با در نظر گرفتن پراکندگی و واریانس جامعه ی آماری در بین دانشگاه های مختلف و رعایت قواعد نمونه گیری برحسب اصل نسبت و توزیع رشته های تحصیلی، از 1500 نفر در دانشگاه های مورد مطالعه، پرسشنامه تکمیل شد.

یافته ها

 نتایج توصیفی یافته ها نشان می دهد که در مجموع 51 درصد در حد کم و بسیارکم، 22 درصد در حد زیاد و خیلی زیاد، و 27 درصد در حد متوسط (گاهی اوقات) مصرف فرهنگی در ابعاد مختلف دارند. با توجه به میانگین به دست آمده (50/2 در بازه ی 1 تا 5)، می توان گفت میزان مصرف فرهنگی توسط دانشجویان در حد متوسط رو به پایین است. و مقایسه مصرف فرهنگی برحسب مقاطع تحصیلی نشان می دهد که بیشترین میزان مصرف فرهنگی به ترتیب در بین دانشجویان کارشناسی (2.57)، دکتری (2.53) و سپس کارشناسی ارشد (2.40) می باشد. با توجه یافته های پژوهش حاضر، می توان گفت که علی رغم گذران بخشی از اوقات فراغت دانشجویان در شبکه های اجتماعی و دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی، پرداختن به آموزه ها و مناسک دینی (شرکت در مراسم مساجد، تکایا و هییت ها، زیارت اماکن مذهبی و...) در بین اکثریت نسبی دانشجویان به عنوان یکی از اشکال گذران اوقات زندگی برحسب مصارف فرهنگی محسوب می گردد.

نتیجه گیری

هرچه برنامه ریزی فرهنگی با توجه به اولویت ها، نیازمندی ها و مطالبات جامعه هدف و با در نظر گرفتن سیاست های فرهنگی و ارزش های ایرانی و اسلامی صورت گیرد، غیریت سازی در بین دانشجویان و جوانان کاهش یافته و امکان ورود برای فرهنگ دگری از طریق خلا گفتمانی کاهش خواهد یافت. در ضمن با توجه به اینکه برنامه ریزی و اقدامات فرهنگی معمولا دیربازده هستند، نباید نگاه پروژه محور و قایم به فرد، کوتاه مدت، جزیره ای، موازی کاری یا نادیده انگاری به آنها داشت، بلکه باید نگاهی پروسه محور، تکمیلی و انباشتی و با توجه به فرهنگ ملی کشور داشته باشیم. لذا انجام سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی از سوی سازمان های مرتبط با هدف متنوع سازی گذران اوقات فراغت گروه هدف با توجه به الگوهای آموزشی و تربیتی کشور توصیه می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2579716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!