اینستاگرام و امکانی برای تولید جماعت آگاه درون/بیرون دانشگاه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

تولید و چرخش اطلاعات سازوکاری است که به شکل گیری حقیقت و آگاهی و تاثیرگذاری بر احساسات کمک می کند. نشر و چرخش اطلاعات در وضعیت دیجیتال، آگاهی جمعی ظرفیت دریافت اطلاعاتی را دارد که امکان تغییر در وضعیت تاریخی زندگی را مهیا می کنند. بر این اساس، جنبش دانشجویی و فعل وانفعال سیاسی دانشجویان در دانشگاه با تولید و چرخش اطلاعات به واسطه شبکه های اجتماعی دچار تحول شده است. هدف اصلی این مقاله بررسی موقعیت تاثیرگذاری شبکه ی اجتماعی اینستاگرام، به مثابه ی فضایی برای تولید اطلاعات بر پایه ی تصویر، بر جنبش دانشجویی است.

روش

این مقاله در پارادایم پساانسان گرایی انجام شده است. در پارادایم پساانسانگرایی، روش پرداختن به مسیله به شیوه ای است که تولید نوشتار خلاقانه برای نشان دادن عاملیت نیروهای غیرانسانی اهمیت می یابد. همچنین، مقاله در روش پساکیفی انجام شده است. داده ها از 19 صفحه ی اینستاگرامی تشکل های سیاسی و صنفی دانشجویی جمع آوری شده اند. پست های صفحات، با توجه به شکل و مضامینی که داشتند، نمونه گیری نظری و سپس نمونه ها به مثابه ی موقعیت های تحلیلی انتخاب شدند.

یافته ها

این مقاله نشان می دهد که تولید محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام قالبی جدید از کنش سیاسی را تعریف کرده است. تشکل های سیاسی و صنفی دانشجویی با تولید پوسترها، عکس ها، و تصاویر مختلف از فعالیت های سیاسی خود اطلاع رسانی و درباره وضعیت سیاسی جامعه ی ایران آگاهی بخشی می کنند، با این توجه که این شکل از آگاهی بخشی هدفش عموم جامعه ایران است. تشکل های صنفی دانشجویی هم با انتشار تصاویر و عکس های مختلف درباره خواسته های صنفی دانشجویی اطلاع رسانی می کنند با این تفاوت که جامعه هدف دریافت اطلاعات دانشجویان دانشگاه هستند. در مجموع، ماهیت شبکه ای تشکل های سیاسی و صنفی دانشجویی به هرچه دیداری شدن سیاست و اشتراک پیدا کردن دانشگاه به طور گسترده با دورن و بیرون دانشگاه منجر شده و دانشگاه را به موقعیتی قابل توجه برای دیگران تبدیل کرده است. 

نتیجه گیری

تولید و چرخش اطلاعات درباره ی رخدادها، دغدغه ها و برنامه ها توسط تشکل های سیاسی و صنفی دانشجویی، به تولید آگاهی جمعی برای جماعت دیجیتالی منجر می شود. تولید و چرخش اطلاعات امکان های تبدیل آگاهی جمعی به کنش را در جغرافیای فیزیکی دانشگاه فراهم می آورد. تنیدگی جغرافیای دیجیتال و جغرافیای فیزیکی به ایجاد فرافضا در دانشگاه منجر شده است که در آن جمعیتی با تحولات آگاهی به دنبال تحول در وضعیت دانشگاه هستند. از سوی دیگر، برای تشکل های دانشجویی، اینستاگرام به بصری شدن سیاست، ایجاد عقلانیت نمایشی برای تولید موقعیت سیاسی، و نگارخانه ای شدن سیاست نتیجه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p2579721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!