جبران خلاهای ناشی از افزایش سن: واکاوی مضامین اصلی فعالیت بدنی در محیط محله از دیدگاه سالمندان (رویکردی پدیدارشناسانه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در جبران مشکلات و خلاهای ناشی از مسایل روانی در میان سالمندان فعالیت بدنی و تمرینات هوازی دارای اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی هستند. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که فعالیت بدنی با سلامت روانی بهتر و انعطاف پذیری در برابر پریشانی روانی، مانند افسردگی و علایم اضطراب مرتبط است از این رو،  هدف از انجام این پژوهش، درک تحلیل سالمندان از  داشتن فعالیت بدنی در محیط محله و تاثیر آن بر سالمندی و سلامت روان آن هاست.

روش کار

پژوهش حاضر، کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهره گیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه عمیق است. به منظور تفسیر و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده در این بخش از رویکرد دیکلمن، آلن، و ترنر استفاده شد. جامعه مورد نظر در این پژوهش سالمندان دارای فعالیت بدنی در محیط محله ی اختیاریه در شهر تهران است که بیش از یکسال در محله اختیاریه ساکن بودند. 24 شرکت کننده در این پژوهش، بر اساس نمونه گیری هدفمند بازه زمانی آذر 1399 تا بهمن 1400 انتخاب شدند .

یافته ها

فعالیت بدنی در محیط محله راهی برای جبران خلا های ناشی از افزایش سن، مضمون اصلی و فعالیت بدنی در محله راهی برای جبران پیری هراسی، فعالیت بدنی در محله راهی برای جبران زمان بیکاری زیاد، فعالیت بدنی در محله برای جبران نادیده گرفته شدن سالمندان، فعالیت بدنی در محله به منظور کنشگری سالمندان و فعالیت بدنی در محیط محله مصداقی برای تاب آوری مضامین فرعی به دست آمده در این پژوهش هستند.

نتیجه گیری

هنگامی که سالمندان از لحاظ جسمی فعال هستند، ذهنشان از عوامل استرس زای روزانه پرت می شود فعالیت بدنی در محیط محله راهکاری است که سالمندان برای مقابله آسیب های روانی و خلا های ناشی از افزایش سن استفاده می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2581644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!