بررسی ارتباط بین مواجهه با کادمیم و خطر رخداد سرطان پانکراس: مطالعه ی مروری نظام مند و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مواجهه با کادمیم با رخداد سرطان پانکراس مرتبط هستند. در شرایطی که نتایج مطالعات پیشین همسو نمی باشند، این مطالعه با استفاده از شیوه ی مرور نظام مند و متاآنالیز، ارتباط بین مواجهه با کادمیم و خطر رخداد سرطان پانکراس را بررسی کرده تا یک نتیجه گیری مناسب در این خصوص ارایه کند.

روش ها

با جستجو در پایگاه های ISI Web of Science ،Cochrane، Science Direct، Scopus ،PubMed و Google Scholar و استفاده از کلیدواژه های (Cadmium, Pancreatic Cancer) و مترادف های آن ها، 391 مقاله بازیابی و نهایتا با در نظرگیری معیارهای ورود و خروج، 8 مقاله وارد مطالعه ی حاضر شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 15 Stata انجام گردید. سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد.

یافته ها

در این مطالعه ی مروری نظام مند و متاآنالیز، مشاهده شد که نسبت به گروه بدون مواجهه/ مواجهه با کم ترین دوز کادمیم، خطر رخداد سرطان پانکراس در افراد مواجهه یافته/ مواجهه با بالاترین دوز کادمیم برابر با (0/001 ≥ P)، (95% CI: 1/18- 2/21) 1/62 می باشد و این ارتباط از لحاظ آماری معنی دار است. با توجه به نتایج آزمون Egger (P = 0/100) و Begg (P = 0/076)؛ در این مطالعه تورش انتشار مشاهده نشد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این پژوهش مروری، مواجهه با کادمیم، منجر به افزایش 62 درصد خطر ابتلا به سرطان پانکراس می گردد؛ بنابراین می توان بیان کرد که مواجهه با کادمیم، یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان پانکراس می باشد و سیاست های بهداشتی باید سمت کاهش مواجهه با کادمیم پیش رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!