مروری بر آمادگی به اعتیاد و نقش عوامل خودشیفتگی، تجارب شرم و الگوی دلبستگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مشکل آمادگی به اعتیاد که توسط بزرگسالان جوان تجربه می شوند و معمولا همراه ویژگی های شخصیت خودشیفته است. تحقیقات دو شکل متمایز از خودشیفتگی را تایید کرده است: بزرگ منش و آسیب پذیر. در این میان شرم به عنوان هیجان اصلی و سبک دلبستگی نقش اساسی در این اختلالات ایفا می کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف مروری بر پژوهش های آمادگی به اعتیاد و نقش عوامل خودشیفتگی، تجارب شرم و الگوی دلبستگی انجام شد. با استفاده از پایگاه داده Google Scholar کلمات کلیدی مانند آمادگی به اعتیاد، خودشیفتگی، شرم و سبک دلبستگی جستجو شد. PubMed برای اعتیاد، اختلال شخصیت خودشیفته، شرم و سبک های دلبستگی مورد بررسی قرار گرفت. برای این مطالعه مروری، از تمام دوره های زمانی استفاده شد و بیش از دویست سند بر اساس معیارها بررسی و استخراج شدند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد در بعضی از مطالعات ارتباط معناداری بین آمادگی به اعتیاد، خودشیفتگی، تجارب شرم و الگوی دلبستگی مشاهده شده است و در برخی مطالعات آمادگی به اعتیاد از طریق خودشیفتگی، تجارب شرم و الگوی دلبستگی قابل پیش بینی بوده است. در مجموع می توان نتیجه گرفت با توجه به اینکه اعتیاد مشکلی بزرگ است که امروز گریبان گیر بسیاری از جوامع است، با در نظر گرفتن نقش این عوامل بسیار مهم در شکل گیری آمادگی به این معضل بزرگ، و با شناسایی نحوه شکل گیری این عوامل در کودک و مسیرهای رشدی موثر بر آن، می توان گام بزرگی در جهت آموزش والدین و جوامع برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
6463 تا 6471
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!