روابط ساختاری میان درد مزمن و شاخص توده بدنی: نقش میانجی رفتارهای خوردن و مولفه های مدل ترس-اجتناب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بررسی روابط ساختاری بین درد مزمن و شاخص توده بدنی با میانجی گری رفتارهای خوردن، ترس مرتبط با درد، حساسیت اضطرابی و فاجعه انگاری درد بود.

روش بررسی

روش پژوهش مدل یابی معادلات ساختاری و جامعه آماری زنان و مردان مبتلا به درد مزمن مراجعه کننده به بخش های ارتوپدی، فیزیوتراپی، مغز و اعصاب بیمارستان الغدیر و متخصصان ارتوپدی درمانگاه فرح بخش شهر تهران در بهار، تابستان و پاییز 1401 بود که 400 نفر از آنها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و در پژوهش شرکت کردند. داده ها با استفاده از محاسبه شاخص توده بدنی شرکت کنندگان و پرسشنامه های رفتار خوردن داچ (فن اشتراین، فریجرز، برگرز و دیفارس، 1986)، درد مزمن (ون کورف و همکاران، 1990)، مقیاس نشانگان اضطراب درد (ترس مرتبط با درد) (مک کراکن و دیهینگرا، 2002)، پرسشنامه حساسیت اضطرابی (پترسون و ریس، 1992) و مقیاس فاجعه انگاری درد (سالیوان، بیشاپ و پیویک، 1995)، جمع آوری و با استفاد از مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار Amos21 تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که مدل با داده های مشاهده شده برازش مطلوب دارد (df2c <3، GFI، AGFI و CFI > 90/0 و  RMSEA< 08/0). درد مزمن، ترس مرتبط با درد، حساسیت اضطرابی، فاجعه انگاری درد و رفتارهای خوردن می توانند 6/29 درصد از واریانس شاخص توده بدنی را تبیین کنند. 2/55 درصد از واریانس رفتارهای خوردن به وسیله درد مزمن، ترس مرتبط با درد، حساسیت اضطرابی، فاجعه انگاری درد تبیین می شود.

نتیجه گیری

برای پیشگیری و درمان چاقی افراد مبتلا به درد، متغیرهای ترس مرتبط با درد، حساسیت اضطرابی، فاجعه انگاری درد و رفتارهای خوردن هدف مداخله قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!