بررسی تغییرات غلظت کلر آزاد باقیمانده در نقطه مصرف و شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر پره سر و عوامل موثر بر آن در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مهمترین اهداف گندزدایی آب آشامیدنی، کنترل پارامترهای بیولوژیکی می‫باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تغییرات غلظت کلرآزاد باقیمانده در نقطه مصرف و شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر پره سر و عوامل موثر بر آن در سال 1400 انجام گرفت.

روش کار

در این مطالعه توصیفی- مقطعی، با توجه به جمعیت شهر و مطابق با دستورالعمل‫های موجود، روزانه از 10 نقطه شهر، نمونه برداری انجام گرفت. نمونه ها در طول یک فصل، هرماه یک هفته پشت سرهم و روزانه 10 نمونه از نقطه مصرف و 10 نمونه از شبکه توزیع (10 نقطه از شهر) جمعا 420 نمونه برداشته و پارامترهای کلرآزاد باقیمانده، دما، کدورت، pH و کلیفرم مطابق با روش‫های استاندارد اندازه گیری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم‫افزار SPSSو استانداردها و رهنمودها انجام شد.

یافته ها

حداقل و حداکثر غلظت کلر آزاد باقیمانده در نقطه مصرف و شبکه توزیع به ترتیب 5/1-2/0 و 1-5/0 میلی‫گرم بر لیتر اندازه‫گیری شد که با تحلیل‫های انجام شده مشخص شد که ارتباط معناداری بین غلظت کلر آزاد باقیمانده در نقطه مصرف و شبکه توزیع وجود ندارد. تغییرات غلظت کلر آزاد باقیمانده چه در نقطه مصرف و چه در شبکه توزیع مستقل از تغییرات دما، کدورت، کلیفرم و pH (شبکه توزیع) بوده و فقط بین غلظت کلر آزاد باقیمانده در نقطه مصرف و pH در نقطه مصرف ارتباط مثبتی برقرار بود.

نتیجه گیری

به جز 1 مورد از 210 مورد اندازه گیری غلظت کلر آزاد باقیمانده در نقطه مصرف و 10 مورد از 210 مورد اندازه گیری غلظت کلر آزاد باقیمانده در شبکه توزیع، تمامی نتایج مربوط به اندازه گیری غلظت کلر آزاد باقیمانده، دما، کدورت و pH همگی مطابق با استانداردها و رهنمودها بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!