تاثیر دی کلرواستات به عنوان مهارکننده گلیکولیز روی القای آپوپتوز و تغییر بیان ژن و miRNA های مربوط به آن در سلول های سرطانی پستان MDA-MB-231

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سرطان پستان شایع ترین سرطان و از مهم ترین دلایل مرگ و میر برای زنان در سراسر جهان است. نوع سه گانه منفی، تهاجمی ترین نوع سرطان پستان بوده و شیمی درمانی تنها گزینه درمانی برای آن است. سلول های سرطانی حتی درصورت برخورداری کافی از اکسیژن مسیر گلیکولیز را انتخاب می کنند و فعالیت این مسیر نقش مهمی در ایجاد سرطان ایفا می کند. درنتیجه هدف قرار دادن گلیکولیز می تواند استراتژی موثری برای از بین بردن سلول های سرطانی باشد. در مطالعه حاضر اثر مهارکننده گلیکولیز به نام دی کلرواستات (DCA) روی القای آپوپتوز در سلول های سرطان پستان سه گانه منفی به نام MDA-MB-231 سنجیده شده و بیان ژن های ضدآپوپتوزی و miRNAهای انکوژن نیز بررسی شده است. نتایج آزمون MTT نشان داد که این دارو به صورت وابسته به غلظت موجب کاهش بقای سلولی می شود به طوری که غلظت 50 میلی مولار از این دارو بقای سلولی را تا %50 کاهش می دهد. نتایج آزمون انکسین/PI نشان داد که تیمار سلول ها با DCA موجب افزایش %32 سلول های آپوپتوزی نسبت به گروه کنترل می شود. نتایج آزمون چرخه سلولی نیز افزایش دوبرابری سلول ها در مرحله Sub-G1 در گروه تیمار نسبت به گروه کنترل را نشان داد. درنهایت کاهش بیان ژن های ضدآپوپتوزی Bcl2l1 و Mcl1 و همچنین کاهش بیان miR21 و miR27a به عنوان microRNAهای مهارکننده آپوپتوز در اثر تیمار با DCA مشاهده شد. نتایج ما نشان داد که DCA به عنوان مهارکننده گلیکولیز باعث کاهش تکثیر و القای آپوپتوز در سلول های سرطان پستان سه گانه منفی می شود که القای آپوپتوز از طریق کاهش بیان ژن های بقای سلولی و miRNAهای انکوژن صورت می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2583009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!