بررسی کارایی ارائه راهنمای مطالعه با تلفن همراه هوشمند مبتنی بر برنامه Tritapp (شبکه ی اجتماعی ویژه پزشکی) در درس مبانی اندودانتیکس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استفاده از تلفن همراه هوشمند و شبکه های اجتماعی در آموزش علوم پزشکی متداول شده است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر ارایه راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندودانتیکس با تلفن همراه هوشمند مبتنی برشبکه اجتماعی تخصصی پزشکی (Tritapp)، بررضایت مندی و خوداظهاری توانمندی دانشجویان دندانپزشکی عمومی در درس مبانی اندودانتیکس عملی بود.

روش ها

این مطالعه نیمه تجربی در واحد درسی مبانی اندودانتیکس برروی دانشجویان سال چهارم رشته دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1400 انجام گرفت. دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند که در گروه شاهد، قوانین و راهنمای درس مبانی اندودانتیکس عملی طبق کوریکولوم به روش رایج مربوطه در اختیار دانشجویان قرار گرفت، درحالی که در گروه مداخله علاوه برروش معمول بخش اندو، راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو با استفاده از شبکه اجتماعی متخصصان علوم پزشکی (Tritapp) به دانشجویان ارایه شد. سپس به منظور ارزیابی رضایت مندی و خوداظهاری توانمندی، در پایان واحد درسی پرسشنامه ی محقق ساخته ی روا شده در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در نهایت اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون های آماری chi-square، t-test و Mann-Whitney و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

بررسی رضایت مندی دانشجویان از نرم افزار Tritapp نشان داد که آنان در حیطه های طراحی 44/5 درصد، کاربرد آسان و کاربری نرم افزار 55/5 درصد، دریافت پاسخ مناسب و کامل از سوی سیستم پشتیبان 27/8 درصد و کمک کننده بودن این نرم افزار در دوره ی پاندمی کرونا 83/4 درصد نظر موافق و کاملا موافق دارند. علی رغم این که به طورکلی در میزان رضایت مندی از ارایه ی راهنمای مطالعه و قوانین بخش در بین گروه مداخله و گروه شاهد تفاوت معنی دار آماری مشاهده نشد (p>0.05)، ولی به لحاظ توصیفی در گروه مداخله رضایت مندی بالاتری نسبت به گروه شاهد وجود داشت. نتایج نشان داد که کلیه دانشجویان گروه مداخله (100 درصد) معتقدند که استفاده از نرم افزار Tritapp به عنوان یک برنامه کمک آموزشی برای ارایه راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو، از گمراهی و اتلاف وقت دانشجو جلوگیری می کند. همچنین در حیطه ی خوداظهاری توانمندی در بین دانشجویان گروه های مداخله و شاهد تفاوت معنی داری از نظر آماری وجود نداشت  (p>0.05).

نتیجه گیری

در هر دو گروه مداخله و شاهد رضایت مندی و خوداظهاری توانمندی مشابه بود. به نظر می رسد بهتر است که پشتیبانی ها هم زمان به صورت حضوری و مجازی باشد تا دانشجویان برای استفاده از راهنمای مطالعه انگیزه بیشتری یابند و همچنین زیرساخت های مناسب برای ارایه این محتواها آماده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2584193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!