تعیین سطح مشارکت اعضاء هیئت علمی در تصمیم گیری های مدیریتی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سنجش میزان مشارکت اعضای هییت علمی دانشگاه ها در امور مدیریتی، جهت برنامه ریزی برای ارتقای بهره وری در محیط های آموزشی امری ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان مشارکت اعضای هییت علمی در تصمیم گیری های مدیریتی در دانشکده های مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده است.

روش ها

در این مطالعه تحلیلی- مقطعی که در سال 1399 انجام شد، پرسشنامه استاندارد مشارکت برای کلیه اعضای هییت علمی غیر بالینی تمام وقت تکمیل و داده ها به نرم افزار SPSS نسخه 24 منتقل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی از آزمون های آماری ANOVA، t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

یافته ها

میانگین سن افراد مورد بررسی 7/82±41/70 سال بود که60 درصد آن ها مرد و 40 درصد زن را تشکیل می داد. در حیطه آموزش، میانگین دیدگاه اعضای هییت علمی با سمت مدیریتی در زمینه مشارکتی بودن تصمیم گیری ها در موضوعات مختلف حداقل 1/24±4/93 و حداکثر 1/10±5/94 و به طور معنی داری بیشتر از دیدگاه سایر اعضا بود (0/05> p). بالاترین میانگین امتیاز مشارکت در حیطه های مختلف به میزان 1/25±5/48 در حیطه آموزشی و کم ترین در حیطه اداری و مالی به میزان 1/99±2/69 بود.

نتیجه گیری

از آن جایی که سطوح بالاتر مشارکت در تصمیم گیری ها در محیط های دانشگاهی رضایت شغلی، تعهد و عملکرد بالاتر را به همراه دارد، لذا اتخاذ راه کارهای مناسب برای فراهم شدن زمینه بیشتر مشارکت اعضای هییت علمی در امور مدیریتی دانشکده ها در کلیه حیطه ها توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2584195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!