دلایل عدم اجرای اثربخش سیاست ها و قوانین تدوین شده ی بخش سلامت ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بسیاری از سیاست های سلامت بعد از تصویب، اجرایی نشده و یا ناقص اجرا می شوند. این مساله محبوبیت و پاسخ گویی مدیران عالی نظام سلامت را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد و منجر به اختلال خدمت رسانی در جامعه ی هدف می گردد. بنابراین، این مطالعه با هدف تبیین دلایل عدم اجرا یا اجرای ناقص سیاست های سلامت انجام شد.

روش بررسی

یک مطالعه کیفی در سال 1400 انجام شد. مشارکت کنندگان در مطالعه، 20 نفر از استادان، متخصصان و خبرگان علمی و اجرایی بودند. داده ها با استفاده از راهنمای مصاحبه و به روش مصاحبه ی عمیق فردی جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل محتوای قراردادی Lundman و Graneheim تحلیل گردید.

یافته ها

چالش های موجود شامل چالش های مربوط به تدوین سیاست ها (نبود نظام تصمیم گیری آگاه از شواهد، عدم توجه به جزییات اجرای قوانین، تغییر شکل متن اولیه سیاست، وجود تضاد در منافع در تدوین برخی قوانین، نامشخص بودن مجری سیاست، فقدان تلفیق مناسبی بین بخش سیاسی و فنی سیاست ها، عدم به کارگیری مشارکت ذینفعان اصلی، نبود درک یکسان از مفهوم سیاست ها بین سیاست گذاران و مجریان و عدم پیش بینی بودجه)، چالش های مربوط به پیاده سازی سیاست ها (عدم شفافیت نقش سازمان های مجری، فقدان پیوست اجرایی، وجود تضاد منافع در جریان اجرا، نبود نظام مدیریت پروژه، تغییر سیاست ها با تغییر مجریان، عدم اعتقاد مجریان، نبود ضمانت اجرایی و فقدان برنامه عملیاتی) و چالش های مربوط به ارزیابی سیاست ها (نظارت ناکافی و فقدان داشبورد اطلاعاتی و نظارتی دقیق) بودند.

نتیجه گیری

به کارگیری راهکارهای موثر جهت رفع چالش های استخراج شده در مراحل تدوین، پیاده سازی و ارزیابی سیاست های سلامت می تواند منجر به دستیابی به اهداف سیاست های تدوین شده و ارتقای سلامت جامعه گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
467 تا 479
لینک کوتاه:
magiran.com/p2584885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!