شناسایی و واکاوی مکانیزم های توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان های دولتی (مورد مطالعه: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف این پژوهش، بررسی مکانیزم های توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان های دولتی ایران با تمرکز بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

روش

این پژوهش از روش آمیخته (کیفی-کمی) استفاده کرده است. بخش کیفی شامل مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. جامعه آماری با استفاده از روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده و تا رسیدن به حد اشباع نظری، مصاحبه ادامه یافته است. برای تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوا با سه مرحله کدگذاری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 استفاده شده است. در بخش کمی، از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شده است. برای بررسی روایی در بخش کیفی از "بازبینی توسط همکاران و تایید صاحبنظران" و برای بررسی پایایی، از روش "توافق بین دو کدگذار" استفاده شده است. برای بررسی اعتبار هر گویه در بخش کمی از "آلفای کرونباخ" و برای تایید روایی نیز از "روایی همگرا و روایی تشخیصی" استفاده شده است.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد که مکانیزم های نهادی و قانونی، مکانیزم های سازمانی، مکانیزم های محیطی، مکانیزم های گروهی و تیم کاری، و مکانیزم های فردی و شخصیتی، مکانیزم های فرهنگی و اعتقادی، بر توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان های دولتی تاثیرگذار هستند.

نتیجه گیری

این پژوهش الگویی برای توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان های دولتی ایران با تاکید بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارایه می دهد. یافته های پژوهش می توانند برای سیاستگذاران و رهبران سازمان های دولتی مفید باشند که به دنبال تقویت کارآفرینی در سازمان های خود هستند. رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شده در این پژوهش، فهم جامعی از مکانیزم های لازم برای توسعه رفتار کارآفرینانه در سازمان های دولتی را فراهم می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2585021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!