ارائه چارچوب طراحی خدمت با استفاده از روش فراترکیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

طراحی خدمت فرآیندی انسان محور، خلاق و تکرارپذیر است که منجر به نوآوری در خدمت می شود و از طریق درک تجربه مشتری، راه حل های عملی برای خدمت ایجاد می کند که سازمان ها را قادر می سازد از پسرفت و شکست دوری گزینند و خدمات مفیدتر، کاربردی و دلپذیرتر برای مشتری ایجاد کنند. در این پژوهش با واکاوی مطالعات طراحی خدمت، چارچوب مفهومی طراحی خدمت ارایه شده است .

روش تحقیق:

 روش پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر پژوهشی، اسنادی-فراترکیب است.پژوهش حاضر بر اساس الگوی هفت مرحله ای ساندوسکی و باروسو انجام شد که مطابق این روش ضمن مرور نظام مند طیف گسترده ای از ادبیات کیفی مرتبط با طراحی خدمت با کلید واژه "Service Design"، بررسی شده اند. جامعه پژوهش مورد مطالعه در این تحقیق، 80 پژوهش از مقالات معتبر علمی بین سالهای 1982-2022 بود.

یافته ها

با شناسایی 59کد باز از این مقالات، 21 کد محوری و متمایز حاصل شد که این مضامین در قالب 6 تم کلان به عنوان ابعاد و فرایند طراحی خدمت، چالشهای آن و نتایج به کارگیری طراحی خدمت در بنگاه و برای مشتری و جامعه به شکل یک چارچوب منسجم ارایه گردید. نتایج تحقیق می تواند مبنایی برای مزایای به کارگیری طراحی خدمت در بنگاه ها و در سطح جامعه باشد

نتیجه گیری

این پژوهش یک چارچوب جامع برای طراحی خدمت ارایه داده است که به سازمان ها کمک می کند تاز خدمات انسان محور، نوآورانه و تکرارپذیر بهره مند شوند. این چارچوب شامل فرایند و ابعاد طراحی خدمت، چالش های آن و نتایج به کارگیری طراحی خدمت در بنگاه و برای مشتری و جامعه است. با بهره گیری از این چارچوب، سازمان ها می توانند از پس رفت و شکست دوری کرده و خدمات مفیدتر، کاربردی و دلپذیرتری برای مشتریان ایجاد کنند. نتایج این پژوهش می تواند به عنوان مبنایی برای بهره مندی از طراحی خدمت در بنگاه ها و سطح جامعه به کار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2585025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!