پی جویی مقاومت خردل وحشی (Sinapis arvensis L.) به تری بنورون متیل و بررسی شایستگی نسبی توده های حساس و مقاوم آن در شهرستان اسلام آباد غرب، کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مطالعه به منظور تعیین میزان مقاومت، تاثیر دما، خشکی و اسیدیته بر شایستگی نسبی توده های خردل وحشی اجرا گردید. نمونه برداری از 313 مزرعه گندم دیم شهرستان اسلام آبادغرب در استان کرمانشاه انجام شد. پس از کشت بذور در گلخانه، گیاهچه ها توسط دز توصیه شده (15 گرم ماده موثره در هکتار) تری بنورون متیل (گرانستار) 75% WP در مرحله دو تا چهار برگی تیمار و توده های حساس و مقاوم شناسایی شدند. نتایج ارزیابی پاسخ توده های حساس و مقاوم به مقادیر مختلف علف کش (صفر، 75/3، 5/7، 15، 30، 60، 120، 240، 480 گرم ماده موثره در هکتار) نشان داد که مقدار LD50 در توده حساس 22/7 و در توده مقاوم 85/39 گرم ماده موثره تری بنورون متیل در هکتار بود و شاخص مقاومت توده مقاوم 52/5 به دست آمد. توده حساس در دمای 20 و 25 درجه سانتی گراد درصد جوانه زنی و قوه نامیه بیشتری را نسبت به توده مقاوم داشت. به طورکلی خردل وحشی نسبت به کاهش پتانسیل اسمزی خاک حساس بوده، اما حساسیت توده مقاوم بیشتر از توده حساس بود. بیشترین درصد جوانه زنی در هر دو توده حساس و مقاوم در اسیدیته اندکی اسیدی تا خنثی (شش تا هفت) مشاهده شد که درصد جوانه زنی توده های مقاوم در این بازه به طور معنی داری بیشتر از توده حساس بود. با توجه به شرایط دمایی، تنش خشکی مزارع دیم و همچنین قلیایی بودن خاک منطقه مورد مطالعه به نظر می رسد در صورت رفع فشار ناشی از مصرف علف کش، توده حساس از شایستگی بیشتری برخوردار خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2585399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!