رابطه علی شفقت به خود و سرمایه روان شناختی با اضطراب کرونا: نقش واسطه ای همدلی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ویروس کرونا نه تنها سلامت جسمی را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه شیوع این ویروس می تواند اثرات روانی مخربی نیز داشته باشد. برای درمان و تشخیص، این اثرات باید شناسایی شوند. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی همدلی در رابطه بین شفقت به خود و سرمایه روانشناختی با اضطراب کرونا انجام شد.
روش
روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه ی این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی مرکز آموزش عالی پلدختر در سال تحصیلی 400-1399 بود. 210 دانشجو به صورت آنلاین در این مطالعه شرکت کردند و به مقیاس اضطراب بیماری کرونا ویروس، شاخص واکنش پذیری بین فردی، پرسش نامه سرمایه روان شناختی و مقیاس شفقت به خود پاسخ دادند. تحلیل داده ها به روش آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد.
نتایج
نتایج نشان داد سرمایه روان شناختی دارای اثر مستقیم بر اضطراب کرونا بود (01/0>p)؛ اما شفقت به خود بر اضطراب کرونا اثر مستقیم نداشت (05/0<p). شفقت به خود دارای اثر مستقیم بر همدلی بود (01/0>p)؛ اما سرمایه روان شناختی بر همدلی اثر مستقیم نداشتند. نتایج غیرمستقیم مسیرها نشان داد که فقط شفقت به خود با میانجی گری همدلی می تواند از میزان اضطراب کرونا بکاهد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده، دانشجویانی که سرمایه روان شناختی و همدلی بالاتری دارند، اضطراب کرونا را با شدت کمتری تجربه می کنند و از دیگر سو، هر چه خودشفقتی افزایش یابد، همدلی نیز ارتقاء می یابد که نتیجه آن کاهش اضطراب کرونا می باشد. لذا می توان از طریق آموزش و ارتقاء شفقت به خود، همدلی را افزایش داده و از شدت اضطراب کرونا در دانشجویان کاست.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
19 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!