مقایسه تاثیر«درمان پذیرش و تعهد» و «فراشناخت درمانی» بر تاب آوری زنان تحت همودیالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مشکلات افراد تحت همودیالیز، کاهش آستانه تحمل و کاهش تاب آوری در برابر مشکلات روانشناختی              می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مقایسه اثربخشی "درمان پذیرش و تعهد" و "فراشناخت درمانی" بر تاب آوری زنان تحت همودیالیز انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضراز نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با 3 ماه بعد بود. در این مطالعه تعداد 54 بیمارتحت همودیالیز مراجعه کننده به بیمارستان امام علی (ع) و شهید رجایی کرج درسال 1399، به روش نمونه گیری به صورت غیر تصادفی و دردسترس انتخاب و به روش تصادفی وبا قرعه کشی وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها در این مطالعه از پرسشنامه جمعیت شناختی و "مقیاس تاب آوری کانر - دیویدسون"(Connor - Davidson Resilience Scale)  استفاده شد. روایی محتوای ابزار به مطالعات پیشین بسنده شد و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ وبه روش  آزمون- بازآزمون محاسبه شد. برای گروه "درمان پذیرش و تعهد"  (18 تن) ، 8 جلسه 90 دقیقه ای و  برای گروه" فراشناخت درمانی" (18 تن)، 8 جلسه 60 دقیقه ای، در بخش دیالیز بیمارستان برگزار شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس 23 با سطح معناداری کمتر از 05/0 تحلیل شدند.

یافته ها

 نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری تفاوت های معناداری بین گروه های مداخله و کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری نشان داد (001/0>P) اندازه اثر منابع تغییر درون گروهی و تعاملی برای متغیرتاب آوری به ترتیب 800/0و 775/0 درصد بود.

نتیجه گیری

هر 2 روش درمانی بر ارتقاء تاب آوری زنان تحت همو دیالیز تاثیر داشته است. پیشنهاد می شود ازمداخلات درمانی به منظور افزایش تاب آوری در زنان تحت همودیالیز استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 94
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2586946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!