بررسی مقایسه ای آنتی ژن p53 در ادنتوژنیک کراتوسیست و آملوبلاستوما به روش ایمونوهیستوشیمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ادنتوژنیک کراتوسیست، نوعی کیست تکاملی ادنتوژنیک با رفتار کلینیکی تهاجمی و احتمال عود بیشتر از سایر کیست های ادنتوژنیک است. هدف از این پژوهش، توجیه رفتار بیولوژیک ادنتوژنیک کراتوسیست با مقایسه ی بیان ژن پروتیین p53 به عنوان القاگر آپوپتوز به روش ایمونوهیستوشیمیایی در آملوبلاستوما و ادنتوژنیک کراتوسیست بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی تجربی- آزمایشگاهی، 14 ادنتوژنیک کراتوسیست و 15 آملوبلاستوما از بلوک های پارافینه ی بخش پاتولوژی دانشکده ی دندان پزشکی قزوین در سال 94-1393 استخراج و پس از تایید، تحت رنگ آمیزی ایمنوهیستوشیمی قرار گرفتند و سپس از لحاظ شدت و نحوه ی رنگ آمیزی بررسی شدند. در نهایت داده ها با استفاده آزمون های آماری Kruskal–Wallis و Mann–Whitney تجزیه و تحلیل شد (0/05 < p value).

یافته ها

در میان نمونه های آملوبلاستوما، در 86/7 درصد بیان نشاگر p53 مشاهده گردید (77 درصد بیان ضعیف و 33 درصد بیان متوسط- 84/ 6 درصد به صورت کانونی 15/4 درصد به صورت منتشر). در میان نمونه های ادنتوژنیک کراتوسیست در 4/71 درصد بیان نشانگر p53 مشاهده شد (80 درصد ضعیف، 20 درصد متوسط- 50 درصد کانونی و 50 درصد منتشر) بودند. بین ادنتوژنیک کراتوسیست و آملوبلاستوما از نظر شدت و نحوه ی انتشار نشانگر p53 اختلاف معنی داری مشاهده نگردید (0/05 < p value).

نتیجه گیری

بیان نشانگر p53 در تومور آملوبلاستوما و ادنتوژنیک کراتوسیست تقریبا یکسان بوده و احتمالا رفتار تهاجمی ادنتوژنیک کراتوسیست به خاطر افزایش بیان ژن p53 جهش یافته در سلول های اپی تلیالی ادنتوژنیک می باشد و ممکن است تا حدی رفتار بیولوژیک ادنتوژنیک کراتوسیست را توجیه نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2587991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!