مقایسه هزینه زمان از دست رفته در تاخیر ناشی از حادثه حمل و نقل مواد خطرناک در 2 مسیر با مبداء و مقصد مشترک (مطالعه موردی: مسیرهای قزوین- تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در دهه های اخیر، صنعتی شدن جهان سرعت فزاینده ای گرفته و با میزان بیش تری از تولیدات صنعتی همراه بوده و همین امر باعث افزایش حمل و نقل کالاها و متعاقب آن مواد خطرناک شده است. حاملین مواد خطرناک به دنبال کوتاه ترین مسیر و کاهش هزینه ها هستند و از طرفی سازمان های پاسخگوی حوادث، مسیر ایمن را مدنظر قرار می دهند. لذا هدف از انجام این پژوهش مقایسه هزینه زمان از دست رفته در تاخیر ناشی از حادثه حمل و نقل مواد خطرناک در 2 مسیر با مبداء و مقصد مشترک (مطالعه موردی: مسیرهای قزوین- تهران) بود.

روش

در پژوهش حاضر با استفاده از یک روش توصیفی- تحلیلی اقدام به محاسبه هزینه تاخیر ناشی از تصادف و حادثه مواد خطرناک و مقایسه 2 مسیر مختلف با مبداء و مقصد یکسان می شود. مطالعه موردی در این تحقیق 2 مسیر قزوین- تهران می باشد که در نقاط با AADT  مختلف در طول 2 مسیر اقدام به محاسبه هزینه تاخیر ناشی از حادثه مواد خطرناک نموده و با یکدیگر مقایسه شد.

یافته ها

یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که میزان زمان تلف شده در مسیر یک 1441496 و در مسیر دو 663268 نفر ساعت و هزینه تاخیر در این 2 مسیر به ترتیب مبلغ 96/16 میلیارد ریال و 8/7 میلیارد ریال محاسبه شد. با مقایسه محاسبات بدست آمده تفاوت بیش تر از 2 برابری زمان تلف شده و هزینه ریالی آن مشهود می باشد.

نتیجه گیری

لذا معیار به دست آمده می تواند به عنوان یکی از معیار های تاثیرگذار در انتخاب مسیر در حمل و نقل مواد خطرناک لحاظ شده و با انجام تمهیدات لازم در خصوص انتخاب مسیر مناسب بستری فراهم شود تا مواد خطرناک به شکل ایمن حمل و نقل شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!