مکان یابی اسکان اضطراری و موقت بعد از رخداد زلزله در شهر دامغان با استفاده از مدل فازی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

زلزله به عنوان یکی از مهم ترین مخاطرات محیطی در شهرها، سالانه خسارات مالی و جانی فراوانی به بار می آورد و یکی از ضروری ترین اقدامات در این زمینه، بکارگیری اصول مدیریت بحران است. از جمله مهم ترین نیازهای اساسی آسیب دیدگان ناشی از مخاطرات طبیعی، داشتن یک سرپناه ایمن است.

روش

نوع پژوهش، کاربردی و رویکرد انجام آن توصیفی-تحلیلی است. براساس معیارهای موثر در امر مکان یابی بهینه اسکان اضطراری و موقت، از 19 لایه ی شهر دامغان استفاده شد و سپس نقشه پهنه های مناسب جهت اسکان اضطراری و موقت با استفاده از مدل Fuzzy و نرم افزار Arc GIS تهیه شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده بیانگر آن است که در مجموع از کل شهر دامغان، بخش های‎ واقع در محدوده های پارک دانشجو و پارک جنگلی، محله امام، محله بهارستان، مصلی (در حال ساخت)، شهرک گلستان و مسکن مهر، دانشگاه علوم پایه دامغان، میدان های امام حسین (ع)، 15 خرداد، دانشجو و سعدی دارای اولویت بالاتری برای مکان یابی اسکان اضطراری و موقت بعد از زلزله احتمالی برخوردار هستند که نیازمند توجه شایسته سازمان ها و ادارات (شهرداری، فرمانداری، هلال احمر) در زمینه تامین و تجهیز زیرساخت ها، فراهم سازی وسایل، اداوات و اقلام مورد نیاز (درمانی، مواد غذایی، منابع آب و انرژی) در مواجه با رخداد زلزله احتمالی در شهر دامغان در کنار آموزش همگانی شهروندان و مشارکت آن ها است. قابل ذکر است که مابقی پهنه شهری موجود دامغان که حدود 70درصد مساحت شهری نیازمند توجه جدی در زمینه مدیریت بحران ناشی از زلزله احتمالی است و در زمینه اسکان اضطراری و موقت مناسب نیستند.

نتیجه گیری

راهبرد اصلی مدیریت بحران برای کاهش اثرات زیان بار پس از وقوع زلزله، احداث پایگاه های اسکان اضطراری و موقت برای زلزله زدگان است.بنابراین در برنامه ریزی کاربری شهری در شهرهایی همچون دامغان، باید به مکان یابی کاربری ‍ های مناسب با خطر زلزله همچون مراکز و پایگاه های امداد و نجات و سوله های بحران متناسب با تعداد جمعیت و سایر شرایط جغرافیایی و اقلیمی (وضعیت جوی و باد) اقدام نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!