بررسی ناهنجاری های استاتیک و دینامیک آب گذرهای جاده های جنگلی در ترافیک های مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ایجاد و احداث راه جنگلی باعث برهم زدن تعادل طبیعی جریان آب در عرصه جنگلی می شود. با نصب آب گذر ها و احداث جوی کناری در مسیرهای با ترافیک مختلف، می توان این تعادل را تا حدود زیادی حفظ کرد. آب گذرها یا سازه های زهکشی و همچنین رویه جاده اغلب قبل از هر نوع ناهنجاری و تخریب در نتیجه تاثیر ترافیک های مختلف بر جاده، رفتار و نشانه هایی از خود بروز می دهند که با رفتارنگاری این نشانه ها می توان شدت تخریب را شناسایی و نسبت به حفاظت بموقع اقدام نمود.

مواد و روش ها

در این تحقیق ناهنجاری های ایستا و پویا آب گذرها و رویه جاده های جنگلی در طبقات مختلف ترافیک در سری یک ریحان آباد و سری یک پجیم از طرح جنگلداری الغدیر خلیل شهر مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا مشخصات کلیه آب گذرها (لوله ها، از جنس بتن) شامل ضخامت، قطر و طول آب گذر، عمق آبگذر، شیب و زاویه نصب آن، شیب جاده و دبی آب گذر در مسیرهای با شدت ترافیک متفاوت، با متر و شیب سنج اندازه گیری شد. محاسبه دبی با اندازه گیری سطح مقطع جریان و سرعت جریان با توجه به شعاع هیدرولیکی، ضریب مانینگ و شیب جریان بدست آمد. در بخش ناهنجاری های ایستا، نسبت به بررسی میزان سلامت آب گذر در 4 طبقه و همچنین اندازه گیری شاخص وضعیت رویه جاده های غیرآسفالته (UPCI-unpaved road condition index) اقدام گردید. ناهنجاری پویا شامل میزان لرزش آب گذر هنگام عبور وسایل نقلیه است که با اپلیکیشن لرزش سنج (Vibration meter) محاسبه شد.

یافته ها

نتایج نشان داد، با افزایش عمق نصب آب گذر و شدت ترافیک، مقدار عددی UPCI کاهش می یابد. کمترین مقادیر شاخص UPCI در شیب های طولی کمتر از 5 درصد ثبت شدند. سلامت آب گذر با افزایش زاویه نصب آن افزایش یافت. همچنین کمترین مقادیر سلامت آب گذر در شیب های طولی کمتر از 5 درصد ثبت شدند. به طورکلی کمترین میزان لرزش در مورد آب گذرهای غیرمسلح که در عمق 100-50 سانتی متر، با شیب طولی 8-5 درصد و زاویه 120-100 درجه در جاده های کم ترافیک نصب شده بودند به ثبت رسید. در مسیرهای با ترافیک بیشتر از 4 وسیله نقلیه در روز میزان لرزش آ ب گذر 24/2 ریشتر و در مسیرهای با ترافیک کمتر میزان لرزش آب گذر 99/1 ریشتر برآورد شد. مسلح بودن و عمق آب گذر نیز بر میزان لرزش آب گذر تاثیر مثبت داشت.

نتیجه گیری

هنگام جاده سازی رعایت نکاتی چون ظرفیت بارگذاری، تثبیت بهنگام جاده، درنظرگرفتن مقاومت برشی، متراکم کردن بموقع و نیز اجرای عملیات تحکیم، درنظرگرفتن خواص هیدرولوژیکی (تعداد تقاطع آب گذر، دبی جریان آب، شیب عرضی و رژیم رطوبتی)، ایجاد حوضچه، اعمال عملیات دوره ای در تعمیر و نگهداری جاده ها (جاری و دوره ای) به صورت مستمر در جاده های جنگلی، رعایت عمق، مسلح بودن، شیب طولی جاده، زاویه نصب نسبت به آکس جاده و درنظرگرفتن شدت ترافیک در طراحی آب-گذر ضرورت داشته و می تواند در سلامت، لرزش و کارایی آن موثر باشد.کلمات کلیدی: شاخص وضعیت رویه جاده های غیرآسفالته، سلامت آب گذر، لرزش آب گذر، عمق نصب، زاویه نصب

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!