بررسی اثرات کاهندگی کلسترول دانه اسفرزه در بلدرچین های ژاپنی در حال رشد تغذیه شده با جیره های پر کلسترول از طریق ارزیابی مولفه های رشد، فراسنجه های خونی و کیفیت تخم و لاشه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی اثرات کاهندگی کلسترول دانه اسفرزه و همچنین بررسی اثر این گیاه دارویی بر راندمان رشد، فراسنجه های خونی، صفات لاشه و کیفیت تخم بلدرچین، تعداد 160 قطعه جوجه 21 روزه به صورت یک طرح فاکتوریل 2×2 با دو سطح دانه اسفرزه (صفر و سه %) و دو سطح کلسترول (صفر و یک %) در جیره و در قالب یک طرح بلوک کامل تصادفی با 16 واحد آزمایشی شامل چهار تیمار و چهار تکرار و 10 قطعه پرنده (مخلوط نر و ماده) در هر تکرار به مدت 40 روز که به دو دوره 20 روزه (دوره اول و دوم پرورش) تقسیم شد، در قفس مورد آزمایش قرار گرفتند. تیمارهای آزمایشی شامل جیره بدون دانه اسفرزه و کلسترول، جیره دارای کلسترول، جیره دارای دانه اسفرزه و جیره دارای دانه اسفرزه و کلسترول بودند. کلسترول سرم، زرده تخم و عضلات ران و سینه به همراه راندمان رشد، فراسنجه های خونی و کیفیت تخم و لاشه در تیمارها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تجویز خوراکی کلسترول تاثیری بر افزایش انواع چربی و کلسترول سرم نداشت(05/0<P). در بلدرچین های تغذیه شده با جیره دارای دانه اسفرزه نسبت به جیره بدون دانه اسفرزه؛ کاهش کلسترول عضلات سینه و ران و زرده ی تخم، لنفوسیت، وزن نسبی اندام های احشایی، سکوم، بیضه، ران و کبد و افزایش گلبول های سفید، هتروفیل، وزن نسبی لاشه، دیودنوم، سینه و پانکراس مشاهده شد(01/0>P). استفاده از دانه اسفرزه در کل دوره، خوراک مصرفی و افزایش وزن را بالا برد. ضریب تبدیل خوراکی در دوره ی اول پرورش تحت تاثیر استفاده از دانه اسفرزه در جیره ی پرنده ها بهبود یافت. مشخص شد چنانچه کلسترول به تنهایی در جیره استفاده شود سطح کلسترول عضلات سینه و ران و زرده را نسبت به گروه کنترل افزایش می دهد اما اگر کلسترول در ترکیب با اسفرزه استفاده شود این قدرت افزایندگی برای کلسترول از بین خواهد رفت. بنابراین استفاده از دانه اسفرزه در جیره های با سطح کلسترول بالا، می تواند با ممانعت از افزایش کلسترول عضلات و زرده، نقش مفیدی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!