مهندسی یک پروتئین کایمریک نوترکیب متشکل از آنتی ژن OmpL متصل شده به ادجوانت مولکولی HBHA (HBHA-OMPL) با هدف توسعه واکسن بر علیه سالمونلا تیفی‏ موریوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سالمونلا تیفی موریوم یک باکتری گرم منفی از خانواده آنتروباکتریاسه است که  بعنوان عامل ایجاد کننده بیماری در انسان و دام  مطرح می باشد. یکی از جدیدترین راه های مقابله با این عامل بیماریزا استفاده از واکسن های نوترکیب است. در این مطالعه، سازه ای متشکل از آنتی ژن OmpL از باکتری سالمونلا تیفی موریوم و پروتیین HBHA به عنوان ادجوانت مولکولی از باکتری مایکوباکتریوم به روش درون رایانه ای (in silico) و با استفاده از یک لینکر پپتیدی طراحی شد. بدین منظور توالی نوکلیوتیدی هریک از این پروتیین ها از پایگاه داده ها استخراج شدند و سازه نوترکیب HBHA-OmpL با بررسی فریم صحیح خوانش طراحی شد. سپس برای ارزیابی امتیاز ایمنی زایی و خواص فیزیکوشیمیایی و همچنین ساختارهای دوم و سوم این سازه از سرورهای معتبر آنلاین استفاده شد. بهترین مدل سه بعدی پالایش شده برای فرایند داکینگ مولکولی مورد استفاده قرار گرفت.  توالی نکلیوتیدی سازه کایمریک نوترکیب برای بیان در اشریشیا کولای بهینه سازی گردید و امکان کلون توالی بهینه شده در وکتور بیانی (+)pET22b بررسی شد. بر اساس نتایج بدست آمده در این مطالعه، سازه کایمریک HBHA- OmpL با وزن مولکولی 45/49 کیلو دالتون دارای شاخص ناپایداری 75/32 و شاخص آنتی ژنسیتی 688/0 بود و ساختارهای مارپیچ آلفا و سیم پیچ های تصادفی بیشترین سهم را در توزیع ساختار دوم این سازه داشتند. بررسی داکینگ پروتیین-پروتیین نشان داد که پروتیین HBHA علیرغم کانژوگه شدن با پروتیین OmpL، توانست از طریق 23 پیوند هیدروژنی به گیرنده MD2/TLR4متصل شود. نتایج کلونینگ درون رایانه ای نیز نشان داد سازه کایمریک می تواند در وکتور (+)pET22b با موفقیت کلون شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!