رضایت شغلی پرستاران در پاندمی کووید- 19؛ مروری نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شواهد متعدد حاکی از اثرات گسترده بحران کووید- 19 بر شرایط کاری پرستاران و رضایت شغلی آنها است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی رضایت شغلی پرستاران در دوران پاندمی کووید- 19 انجام شد.

روش کار

این پژوهش به روش مرور نظام مند و بر اساس شش مرحله کاکرین انجام شد. بعد از تعیین اهداف و سوالات پژوهش کلید واژه های “job satisfaction”، “work Satisfaction”، ،nurse،COVID-19 ، Coronavirus و معادل فارسی آنها شامل رضایت شغلی، پرستار، کووید- 19 و کرونا در بانک های اطلاعاتی خارجی شامل Web of science ، PubMed، Scopus و مجله الکترونیک Science Direct با استفاده از عملگرهای AND، OR و NOT و دو پایگاه داخلی SID و MagIran در بازه زمانی دسامبر 2019 تا ژانویه 2022 جستجو گردید. همچنین موتور جستجوی Google Scholar نیز به منظور اطمینان از استخراج کلیه مقالات مرتبط موجود بررسی شد. در نهایت از 495 مقاله وارد شده به مرحله غربالگری، 22 مقاله اساس معیارهای ورود و خروج برای بررسی کامل و استخراج داده ها انتخاب شدند.

یافته ها

پس از بررسی متن کامل 22 مقاله مرتبط، یافته های بدست آمده پیرامون "رضایت شغلی پرستاران در دوران پاندمی کووید- 19 " در سه طبقه خلاصه شد: (1)  میزان رضایت شغلی (2) عوامل مرتبط با رضایت شغلی و (3) راهکارهای ارایه شده برای ارتقاء رضایت شغلی.

نتیجه گیری

رضایت شغلی پرستاران در دوران پاندمی در اکثر مطالعات متوسط بود و با سه دسته عوامل فردی، اجتماعی و سازمانی ارتباط داشت. همچنین محققین راه کارهایی را در مطالعات خود ارایه کرده اند که می توان از آنها به منظور ارتقاء رضایت شغلی پرستاران در طی این بحران بهره گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!