تصویر پرستاران در رسانه های اجتماعی قبل و بعد از پاندمی کوید 19: مقاله مروری روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رسانه های اجتماعی از جمله تلویزیون، رادیو و... در ارایه تصویری حرفه ای و بعضا غیر حرفه ای از مشاغل مختلف از زوایا و ابعاد و دیدگاه های متفاوت در جوامع نقش عمده ای را دارند. با ورود غیر منتظره پاندمی کوید 19 ،پرستاران و حرفه پرستاری، بیشتر از پیش مورد توجه رسانه های عمومی قرار گرفت. لذا هدف این مطالعه مقایسه تصویر پرستاری در این رسانه های اجتماعی  قبل و بعد از پاندمی کوید 19 بوده است.

روش کار

مقاله حاضر، یک مقاله مروری روایتی است. جستجوی مقالات با کلید واژه های های "تصویر پرستاری(Nursing Image)"،"رسانه های اجتماعی،تلویزیون، رادیو، اینترنت،(Social media,Tv,Radio,Internet"،"کوید19 (Covid19)"، از طریق پایگاه های اطلاعاتی ملی  ,SID  IranMedex , Magiranو بین المللی Pubmed, Scopus, Sience Direct,Google Scholar در محدوده زمانی سال 2000تا 2022 انجام شد.در این مطالعه 28 مقاله براساس معیارهای ورود وخروج وتناسب محتوا با هدف مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها در رسانه های خارجی و داخلی، قبل و بعد از کرونا مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی ها نشان دادند، قبل از شیوع پاندمی کوید 19  پرستاران  از نظر ظاهری، جنسیتی و حرفه ای، بیشتر تصویر کلیشه ای و یا تبلیغاتی داشته و بیشتر مشغول به انجام کارهای غیر تخصصی و وابسته به پزشک بودند. با شیوع پاندمی کوید 19 پرستاران در رسانه ها بیشتر با واژه های "قهرمان" و "سرباز "و "مدافع سلامت"، معرفی شدند و جایگاه ویژه ای پیدا کردند.

نتیجه گیری

پاندمی کوید 19 باعث شد تا رسانه ها تصویری واقعی تری از نقش پرستاران در سلامتی و کنترل بیماری را به جامعه ارایه کنند و بیداری و آگاهی عمومی نسبت به این حرفه افزایش پیدا کند و پرستاران نسبت به قبل پررنگ تر دیده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!