تحلیل گونه های موسیقی در رباعیات حمید سبزواری
حمید سبزواری، سراینده سرودها و ترانه ها و اشعار میهنی و حماسی و انقلابی، در انواع قالب های شعری طبع آزمایی کرده و آثاری ارزشمند از خود به یادگار گذاشته است. آشنایی شاعر با مسایل اجتماعی و انقلابی و سیاسی کشور و، همچنین، روحیه استکبارستیزی و حق طلبی و مردمی او سبب ممتازشدن جایگاه ویژه اشعار پایداری و مذهبی اش شده است. سبزواری به رباعی نیز، که از قالب های مورد توجه شاعران است، عنایت داشته. در دیوان اشعار او، 152 رباعی موجود است که از زوایای گوناگون قابل بحث و بررسی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی موسیقی رباعیات سبزواری، با استفاده از روش تحقیق تحلیلی بسامدی، و نشان دادن آن است که موسیقی تا چه میزان بر نظم آهنگ شعر او تاثیر گذاشته و اینکه چگونه، با بهره بردن از ظرفیت ردیف و قافیه و ترفندهای بدیعی، معنی شعر خود را به خواننده القا کرده است. بررسی رباعیات شاعر نشان می دهد که او با کاربرد ردیف های فعلی و یک جزیی و ساده و همچنین قافیه های اسمی و بهره گرفتن از آرایه های تکرار، واج آرایی، جناس، ازدواج، تضاد، تلمیحات (بینامتنیت قرآنی و روایی) و... به آهنگین بودن و زیبایی اشعار خود افزوده است.
حمید سبزواری ، رباعی ، قافیه ، ردیف ، موسیقی کناری ، موسیقی درونی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.