ارزیابی میزان پیش بینی پذیری سلامت سازمانی توسط ابعاد هشتگانه جو سازمانی؛ مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جو سازمانی مجموعه ویژگی هایی است که یک سازمان را توصیف می کند، آن را از دیگر سازمان ها متمایز می سازد و رفتار افراد در سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد. سلامت سازمانی نیز به توانایی سازمان در حفظ بقا و سازش با محیط و بهبود وضعیت سازمان اشاره دارد. ازاین رو، پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان پیش بینی پذیری سلامت سازمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توسط ابعاد جو سازمانی انجام شد.

روش پژوهش: 

مطالعه مقطعی حاضر درسال 1399 انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان معاونت های هشتگانه و حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تعداد 1337 نفر بود که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران، 299 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از 2 پرسشنامه استاندارد جو سازمانی هالپین و کرافت (1963) و سلامت سازمانی هوی و فدمن (1987) استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS 22 و Smart PLS 3 استفاده شد.

یافته ها

میانگین نمره ی متغیر جو سازمانی (13/006 ± 101/9) دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سطح متوسط به بالا و میانگین نمره ی متغیر سلامت سازمانی (18/51 ± 131/4) دانشگاه در سطح معمولی قرار داشت. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که کلیه مولفه های جو سازمانی به جز روحیه گروهی، ارتباط مثبت و معنی داری با سلامت سازمانی داشتند (0/56 r = و 0/01p <). افزون بر این، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیر جو سازمانی 0/56 از واریانس ایجادشده در متغیر سلامت سازمانی را پیش بینی و تبیین می کند (0/05 > p).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که بین جو سازمانی و سلامت سازمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رابطه ی مثبت و معنی دار وجود دارد؛ بنابراین بهبود و ارتقاء ابعاد جو سازمانی مثبت منجر به بهبود وضعیت سلامت سازمانی خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2590367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!