تحلیل محتوای سیاست گذاری و قانون گذاری کنترل دخانیات در ایران و ارائه راهکارهای سیاستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

مصرف دخانیات پنجمین عامل خطر بیماری های غیر واگیر در کشور است. هدف از این مطالعه تحلیل سیاست ها و اقدامات کنترل دخانیات در ایران طی جهار دهه گذشته (1362-1400) می باشد.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی به منظور تحلیل سیاست به صورت گذشته نگر است که در سال 1400 با استفاده از طرح مطالعه موردی براساس چارچوب مثلث تحلیل سیاست والت و گیلسون به تحلیل محتوای سیاست های کنترل دخانیات در ایران پرداخته است. داده ها با استفاده از اسناد سیاستی و قانونی جمع آوری و با استفاده از تحلیل اسنادی، تحلیل شدند. از نرم افزار MAXQDA 11 برای دسته بندی و تحلیل یافته ها استفاده گردید.

یافته ها

محتوای سیاست ها شامل قیمت گذاری و اخذ مالیات در جهت کاهش تقاضا برای دخانیات، جلوگیری از قرار گرفتن افراد در معرض دود حاصل از دخانیات، تنظیم محتویات فرآورده های دخانی و مقررات مربوط به افشای اطلاعات درباره مواد دخانی، بسته بندی و برچسب گذاری فرآورده های دخانی، آموزش، اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی، تبلیغ، ترویج و پشتیبانی مالی دخانیات، اقدامات کاهش تقاضا در مورد وابستگی و ترک مصرف دخانیات، تجارت غیرقانونی فرآورده های دخانی، فروش به افراد صغیر و توسط آن ها، حمایت مالی از فعالیت های جایگزین عملی از نظر اقتصادی و تحقیقات، نظام پایش و ارزشیابی و تبادل اطلاعات می باشد.

نتیجه گیری

تقویت ظرفیت های کنترل دخانیات در دولت و تدوین یک استراتژی ملی و نقشه راه شفاف و منسجم برای کنترل دخانیات شامل مکانیسمی برای همکاری بین بخشی موثر بین بازیگران مختلف می تواند به کاستن از تضاد منافع بین بازیگران درگیر و مشخص کردن جهت گیری کلی کشور در زمینه کنترل دخانیات و پیشرفت آن در آینده کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p2590859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!