نقش تجارب آسیب زای دوران کودکی، سبک دلبستگی و باورهای فراشناختی در پیش بینی نشانه های اختلال اضطراب بیماری در دانشجویان دانشگاه تبریز: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

اختلال اضطراب بیماری یکی از اختلالات شایع روان پزشکی است. با وجود شیوع بالای این اختلال مطالعات کم و ناشناخته های فراوانی درباره آن وجود دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تجارب آسیب زای دوران کودکی، سبک دلبستگی و باورهای شناختی در نشانه های اختلال اضطراب بیماری انجام شده است.

روش کار

در این پژوهش توصیفی- مقطعی تعداد 395 (71 پسر، 324 دختر) نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل شاخص وایتلی برای سنجش اضطراب بیماری، پرسشنامه باورهای فراشناختی، چک لیست تجارب آسیب زای زندگی برای ارزیابی تجارب آسیب زای دوران کودکی و پرسشنامه ی تجارب در روابط نزدیک- فرم تجدیدنظر شده برای ارزیابی دلبستگی استفاده شدند. پس از اخذ مجوزهای لازم و همچنین بررسی معیارهای ورود و خروج، شرکت کنندگان به تکمیل پرسشنامه ها اقدام نمودند.

یافته ها

میانگین سنی پسران 27/2 با انحراف استاندارد 8/54 و میانگین سنی دختران 25/24 با انحراف استاندارد 6/84 بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد تجارب آسیب زای دوران کودکی 0/289 (0/01>p)، دلبستگی اضطرابی 0/402 (0/01>p) و باورهای فراشناختی 0/418 (0/01>p) همبستگی مثبت و معنی دار با اضطراب بیماری دارند. نتایج رگرسیون چندگانه به روش هم زمان نشان داد که متغیرهای پژوهش 29 درصد از تغییرات نشانه های اختلال اضطراب بیماری را به طور معنی داری پیش بینی می کنند و تجارب آسیب زای دوران کودکی، دلبستگی اضطرابی و باورهای فراشناختی به ترتیب با ضرایب بتای 0/22، 0/18 و 0/27 قادر هستند تغییرات مربوط به نشانه های اختلال اضطراب بیماری را به صورت معنی داری پیش بینی کنند.

نتیجه گیری

عوامل مختلف بین فردی و فراشناختی می تواند در ایجاد نشانه های اختلال اضطراب بیماری نقش داشته باشد لیکن مطالعات مختلفی نیاز است تا نقش رویکردهای مختلف را در قالب روابط علی-ساختاری بررسی نموده و همچنین مطالعات کارآزمایی جهت تدوین پروتکل های درمانی انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p2590860 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!