هزینه های مستقیم پزشکی بیماران سرطانی تحت عمل جراحی در بیمارستان های آموزشی اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

در کشورهای در حال توسعه سرطان ها روند رو به افزایشی دارند که در ایران بعد از بیماری های قلبی- عروقی و حوادث و تصادفات، سرطان سومین علت مرگ و میر است. هزینه های تشخیص و درمان سرطان ها فشارهای مالی سنگینی بر سیستم های بهداشت و درمان کشورها وارد می کند که نیازمند سنجش و ارزیابی های مالی دقیق است. لذا این مطالعه با هدف تعیین هزینه های مستقیم پزشکی بیماران سرطانی تحت عمل جراحی در بیمارستان های آموزشی اهواز انجام شد.

روش کار

این پژوهش توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در شش ماهه اول سال 1400 انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل بیماران مبتلا به سرطان بود که برای درمان در بیمارستان های آموزشی اهواز مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند. جمع آوری داده ها از طریق بررسی پرونده های بالینی این بیماران انجام گرفت که برای توصیف داده ها از شاخص های آمار کمی مانند فراوانی، میانگین، انحراف معیار و نیز جداول استفاده شد. علاوه بر آن از شاخص های آمار تحلیلی مانند آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون خطی با نرم افزار SPSS22 استفاده شد.

یافته ها

با توجه به نتایج مطالعه میانگین هزینه های کلی سرطان 77.994.903 ریال با انحراف معیار (111.224.332 = SD) محاسبه شد. پرهزینه ترین سرطان، سرطان کولورکتوم با میانگین 193.558.434 ریال با انحراف معیار (266.162.757 = SD) و کم هزینه ترین سرطان، سرطان پانکراس با میانگین 29.284.226 ریال با انحراف معیار (23.057.425 = SD) بود. همچنین بر اساس یافته ها بین نوع سرطان (p=0/000) و طول مدت بستری (p=0/041) با هزینه ی بستری رابطه ی مستقیم معنی دار مشاهده شد.

نتیجه گیری

هزینه های اقتصادی درمان همه انواع سرطان بسیار سنگین است. هر گونه مداخله درمانی و مدیریتی که بتواند هزینه های درمان سرطان یا طول مدت درمان را کاهش دهد، سهم فراوانی در کاهش آلام بیماران، بهبود کیفیت زندگی آن ها و کاهش هزینه های تحمیلی خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p2590862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!