توزیع فراوانی یافته های کالبدگشایی و پاتولوژی در متوفیان ناشی مسمومیت با سم جونده کش فسفید آلومینیم در سال های 1397 تا 1399 در شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مسمومیت با سوپروارفارین ها، فسفید روی و فسفید آلومینیوم، شایع ترین مسمومیت های با جونده کش ها می باشند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی فراوانی یافته های ماکروسکوپی و میکروسکوپی حاصل از کالبدگشایی در متوفیان ناشی از مسمومیت با سموم جونده کش بود.

روش ها

این مطالعه ی مقطعی در بیمارستان خورشید و مرکز پزشکی قانونی اصفهان در سال 1400 انجام گرفت. داده های مربوط به یافته های پاتولوژی و کالبدگشایی متوفیان ناشی از سموم جونده کش مذکور در طی سال های 1397 تا 1399 از سازمان پزشکی قانونی اصفهان و بررسی گردید.

یافته ها

165 بیمار بدلیل مسمومیت با جونده کش های سوپر وارفارینی و فسفید روی و 105 بیمار به علت مسمومیت با فسفید آلومینیوم بستری شده بودند. 38 بیمار (14 درصد از کل بیماران) فوت شدند. مرگ بر اثر سوپر وارفارین ها گزارش نگردید. یک نفر بر اثر فسفید روی فوت کرده بود که کالبد شکافی نشده بود. 37 نفر (35/2 درصد از بیماران فسفید آلومینیوم) به دنبال مسمومیت با فسفیدآلومینیم فوت شدند که از میان آن ها، 33 نفر کالبدگشایی و 5 نفر بررسی پاتولوژی شده بودند. در یافته های پاتولوژی متوفیان ناشی از فسفید آلومینیوم، دژنراسیون کبدی (1 نفر)، ادم ریوی (2 نفر) و خونریزی ریوی (2 نفر) مشاهده و در یافته های کالبدگشایی ادم ریوی (69/6 درصد) و پلورال افیوژن (21/2 درصد) شایع ترین یافته ها بودند. یافته های اتوپسی کبد با میزان بی کربنات خون و پاتولوژی کبد با زمان مصرف سم تا مراجعه، ارتباط معنی داری داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به فراوانی ادم ریوی و پلورال افیوژن در متوفیان، توجه به مایع درمانی با کنترل فشار ورید مرکزی در مسمومیت توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
326 تا 333
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!