بررسی چالش ها، فرصت ها و پیامدهای زندگی مهاجرین افغانستانی در کشورهای غربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر، این مسیله را بررسی می کند و به دنبال پاسخ به این پرسش است که چالش ها و فرصت های مهاجرین افغانستانی در کشورهای غربی کدامند و این مسیله چه پیامدهایی را برای این افراد به دنبال دارد.

روش شناسی: 

روش تحقیق در این پژوهش، روش نظریه زمینه ای بوده است. روش نمونه گیری، هدفمند بوده است که بر اساس آن، با 15 نفر از مهاجرین افغانستانی مقیم کشورهای غربی که قبلا در ایران زندگی کرده اند، مصاحبه انجام شده است.

یافته ها

یافته های پژوهش، بیانگر این است که مهاجرین افغانستانی کشورهای غربی، با چالش های مختلفی روبرو هستند. این چالش ها عبارتنداز: چالش های فرهنگی - اجتماعی (حس پرتاب شدگی، ناآشنایی با زبان، تفاوت های فرهنگی و نوستالژیای وطن)، چالش های اقتصادی (پرداخت مالیات و اجبار به کار، هزینه های مهاجرت) و چالش های سیاسی - امنیتی (گروه های ضدمهاجر در غرب، ناامنی مسیر و مشکل آفرینی در اروپا). آن ها همزمان فرصت هایی را نیز در اختیار دارند که عبارتنداز: فرصت های فرهنگی - اجتماعی (ادغام اجتماعی، امکان پیشرفت و ارزشمندی تنوع قومی در غرب)، فرصت های اقتصادی (مزیت های رفاهی، شرایط مطلوب کار) و فرصت های سیاسی - امنیتی (حقوق انسانی برابر، امکان شهروندی). پیامدهای این وضعیت برای مهاجرین افغانستانی عبارتنداز: تداوم ارتباط، تضعیف تعاملات درون قومی و حمایت مالی از خانواده.

نتیجه گیری

با وجود رضایت مهاجرین افغانستانی از زندگی در کشورهای غربی، تجربه چالش ها و محدودیت های زیاد در ایران و تعلق هویتی به افغانستان و مرزبندی های هویتی مهاجرین افغانستانی مقیم کشورهای غربی را نمی توان تک لایه ای دانست؛ بلکه زندگی و زیست جمعی آنان در ایران، افغانستان و کشورهای غربی، سبب شده است که هویت آنان، تلفیقی از جوامعی باشد که در آن زندگی کرده اند یا به آن تعلق خاطر دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!