تاریخ تحولات سیاسی بازنمایی زنان معتاد در سینمای جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی فیلم های تیغ وابریشم، خون بازی و دارکوب)
سینما و تولیدات آن همواره بازنمودی از وضعیت یک جامعه است. یکی از رویکردهای سینما برای ساخت معنا در ذهن مخاطبان، استفاده از بازنمایی است که به معنای نوعی تصویر دستکاری شده از واقعیت بیرونی بوده و با استفاده از نشانه گذاری، رمزگذاری و رمزگشایی انجام می گیرد. اعتیاد از مهمترین آسیب های اجتماعی است که باید از جوانب مختلف از جمله سینما مورد تحلیل قرار گیرد. در این تحقیق سوال اصلی این بود که زنان معتاد در سینمای ایران چگونه بازنمایی شده اند و محققان با این فرضیه که در فیلم های سینمایی ایران، زنان معتاد در تعداد و شیوه های مصرف و نوع مصرف با تغییرات روبرو بوده اند، سه فیلم در سه دوره مختلف تاریخی سینمای ایران را مورد بررسی قرار داده و برخی از ویژگی های بازنمایی شده برای زنان معتاد احصا شد و سپس مقایسه ای بین این سه دوره زمانی انجام گرفت. در این پژوهش فیلم های تیغ وابریشم، خون بازی و دارکوب از فیلم های سینمایی مربوط به دهه های 60، 80 و 90 بررسی شده و ویژگی های بازنمایی شده برای زنان معتاد استخراج شد. هدف از پژوهش شناسایی ویژگی های بازنمایی شده برای زنان معتاد بود و با استفاده از روش تحلیل گفتمان به تحلیل محتوای فیلم ها پرداخته شد. زنان معتاد در فیلم های بررسی شده با ویژگی های متعدد و متنوعی از جمله کم توانی جسمی، ناامیدی، پرخاشگری، وابستگی، کم حوصله بودن، کم حجابی و . . . بازنمایی شده بودند. بازنمایی زنان معتاد طی سال های گذشته با تغییراتی روبرو بود که می توان به تغییر مصرف از سنتی به صنعتی، افزایش تعداد زنان معتاد و نمایش شکل های مصرف اشاره کرد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.